Steeds meer mensen regelen allerlei zaken rond zorg via internet. Van een herhaalrecept aanvragen tot een aanvullende zorgverzekering wijzigen: het kan steeds vaker online. Maar veel ouderen zijn daar niet zo enthousiast over.
Steeds meer mensen regelen allerlei zaken rond zorg via internet. Van een herhaalrecept aanvragen tot een aanvullende zorgverzekering wijzigen: het kan steeds vaker online. Maar veel ouderen zijn daar niet zo enthousiast over.
Herhaalrecept aanvragen
Bij veel huisartspraktijken is het nog niet mogelijk om online een herhaalrecept aan te vragen. Ongeveer een kwart van de Nederlanders regelde vorig jaar op die manier een nieuwe voorraad medicijnen. Maar als online aanvragen wel mogelijk is, maakt de helft van bijvoorbeeld de 55- tot 75-jarigen daar gebruik van. Als het nog niet mogelijk is, willen 2 op de 3 mensen dat wel gaan doen zodra het kan. Alleen ouderen boven de 75 jaar zien het minder zitten om online een herhaalrecept aan te vragen.
Andere dingen regelen
Ook een afspraak maken met de huisarts via de laptop of smartphone wordt steeds gewoner. Dat kan nu bij ongeveer een kwart van de Nederlandse praktijken. Veel mensen doen dat ook of willen dat doen als het mogelijk is. In 2018 regelde rond de 10 procent een afspraak met hun dokter via de website van de praktijk. Ook steeds meer ziekenhuizen bieden deze manier van afspraken maken aan. Verder wordt videobellen met de huisarts in plaats van bellen of mailen heel langzaam populairder onder huisartsen en patiënten. Ook bieden zorgverzekeraars de mogelijkheid aan om zaken rond de zorgverzekering online te regelen, zoals declaraties indienen, wijzigingen aangeven en de zorgverzekering opzeggen.
E-health: de toekomst?
Een andere ontwikkeling van zorg via internet is e-health in bijvoorbeeld de thuiszorg. Dat is iets waar sommige ouderen al mee te maken hebben en zeker krijgen in de toekomst. Een voorbeeld hiervan is een verpleegkundige die via beeldbellen bijvoorbeeld meekijkt met een patiënt bij het meten van de bloeddruk of de bloedwaardes van een diabetespatiënt checkt. Dankzij de mogelijke digitale toepassingen van e-health kunnen ouderen of mensen die veel zorg nodig hebben, langer thuis blijven wonen. Ook is beeldbellen met de huisarts of specialist zeker in de winter een goed alternatief voor langskomen in de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis. Zelf gegevens over de gezondheid online bijhouden via een e-patiëntendatabase is ook heel geschikt voor en steeds populairder bij patiënten op leeftijd.
Ouderen en internet
De meeste ouderen hebben internet inmiddels ontdekt. Ongeveer 45 procent van de ouderen in ons land gebruikt dagelijks internet. In 2012 was dat nog maar 15 procent. Maar er zijn nog steeds mensen, vooral ouderen, die nooit online zijn. Het gaat dan om 6 procent van de Nederlandse volwassenen, waarvan de helft ouder dan 75 jaar is. Ondanks dat ongeveer de helft van de ouderen elke dag online is, zijn veel niet klaar voor online afspraken regelen, medicijnen aanvragen of e-health. Ze vinden e-health ingewikkeld en hebben er hulp bij nodig. Of ze zijn bang dat ze verkeerde medicijnen aanvragen of verkeerde gegevens invullen. Ook is er het feit dat niet elke oudere toegang heeft of wil tot internet. In de toekomst wordt het voor die groep waarschijnlijk steeds lastiger om op een andere manier zaken rond zorg te regelen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.