(klik op de plaatjes om ze te vergroten en op de blauwe titel van de liedjes om ze te horen en zien)
Peter Koelewijn In 1959 richt Peter Koelewijn, zoon van een visboer uit Eindhoven, zijn Rockets op.
Met het inmiddels legendarische “Kom Van Dat Dak Af” heeft hij in 1960 een gigantische hit. Nog drie hits volgen op de eerste single. Koelewijn schrijft de nummers, “Laat Me Los”, “Marijke” en “24.000 Kussen”.
Door de komst van het beatgeweld worden ze de rest van de jaren zestig buiten spel gezet. “Kom Van Dat Dak Af” wordt in 1971 opnieuw een hit. Peter Koelewijn formeert nieuwe Rockets en komt met een tweede succesreeks. “Mij Oh Mij” en “Angeline” in 1972, “Robbie” en “Veronica Sorry” in 1974. Daarna wordt het weer stil.
Maar deze ook wel ‘aartsvader van de Nederlandstalige rock & roll’ genoemd laat in 1977 weer van zich horen met het bespiegelende, “Je Wordt Ouder Pappa“, wat een grote hit wordt. Peter Koelewijn is een goede performer en mede daardoor krijgt hij het weer voor elkaar om in 1981 een grote hit te scoren met: “Klap Maar In Je Handen”, zijn grootste hit na, “Kom Van Dat Dak Af”, dat in datzelfde jaar door weer een nieuwe generatie fans in de hitparade komt.
Een door Koelewijn geschreven inzending voor het Eurovisie Songfestival in 1987, “Rechtop In De Wind“, uitgevoerd door Marga Bult brengt het tot een gedeelde vijfde plaats. En Peter Koelewijn componeert en produceert. Als producent heeft hij ook succes met Q65 en Ronnie en de Ronnies. Hij stapt in een productiefirma met anderen en scoort met uiteenlopende artiesten van Bonnie St Claire tot Johan Cruyff. |
Marga Bult |
In 1989 wordt “Kom Van Dat Dak Af” voor de vierde keer een hit, nu echter in rapbewerking met Mc Miker G and D.J. Sven.
Boudewijn de Groot & Lennaert Nijgh. Boudewijn de Groot ontmoet Lennaert Nijgh op het Haarlemse Coornhert Lyceum. Beïnvloed door Jaques Brell, maar vooral door Jaap Fischer, beginnen ze samen liedjes te maken. In oktober 1965 heeft Boudewijn de Groot zijn eerste hit met het nummer, “Een Meisje Van Zestien“, een door Lennaert Nijgh gemaakte versie van “Un Enfant”, gezongen door Charles Aznavour. Al snel groeit Boudewijn de Groot uit tot Nederlands populairste liedjeszanger.
Met “Welterusten Meneer De President“, 1966, verwerft hij het predicaat ‘protest zanger’, waar hij zelf niet zo gelukkig mee is maar dat hem nog vele jaren zal achtervolgen.
Hij breekt definitief door met het nummer, “Het Land Van Maas en Waal” uit 1967 (door Joost de Draaijer aangekondigd als Het Land Van Kaas En Aal) dat een nummer 1 hit wordt in Nederland. De samenwerking met Lennaert Nijgh is succesvol getuige de twee eerste LP’s, “Apocalyps”, 1966, en “Voor De Overlevenden”, 1967, waar hij zijn eerste Edison voor krijgt. Boudewijn de Groot bezingt op zijn eigen onnavolgbare wijze de woningnood, burgerlijkheid, afscheid van de jeugd, de oorlog en natuurlijk de liefde! De teksten van Lennaert Nijgh zijn pure poëzie die samen met de muziek een geheel vormen.
Onder de invloed van het opkomende hippiedom, maar nog sterker beïnvloed door zijn vrienden bij het undergroundblad ‘Hitweek’ brengt hij in 1967 de flowerpopplaat “Picknick” uit. Later zal hij zeggen dat deze plaat zijn minst persoonlijke was. Een tijdelijk samenwerkingsverband met Elly Nieman levert een top 10 hit op: “Meester Prikkebeen“.
Boudewijn de Groot verbreekt de samenwerking met Lennaert Nijgh. In 1969 en brengt hij het mystieke “Nacht En Ontij” uit waar hij zelf de teksten voor schrijft die volgens zijn zeggen niet die sfeer, toon en poëtische lading van Lennaert Nijgh hebben ! Deze LP vervreemdt hem van zijn publiek. Tevens kondigt hij aan te willen stoppen met optredens. Toch probeert hij met Engels repertoire en zijn eigen groepen, The Tower en Names and Faces weer in de belangstelling bij het poppubliek te komen. Deze poging slaagt niet.
In 1970 komt hij als producer in dienst bij Phonogram. De single “Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen”, uit 1972, haalt de top twintig net niet. Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh werken in 1973 weer samen en dat leidt tot het verschijnen van de LP “Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser“, dat een groot commercieel succes wordt.
De laatste LP, die hij uitbrengt in 1975, “Waar Ik Woon En Wie Ik Ben”, is zeer autobiografisch. Lennaert Nijgh is hier niet op aanwezig. In een interview verklaart Boudewijn de Groot dat hij niet de juiste relatie heeft met Lennaert Nijgh om deze zeer persoonlijke teksten te kunnen schrijven. Hij maakt de plaat samen met Renee Daalder, die hij kent als klasgenoot van zijn tijd op de filmacademie.
In 1976 vertrekt Boudewijn de Groot een jaar naar Amerika. Hij werkt daar hard om zijn talenten op het gebied van componeren en arrangeren te perfectioneren en verder te ontwikkelen. Terug uit Amerika geeft hij een aantal concerten in België. In de daaropvolgende jaren brengt hij nog verscheidene LP’s uit en besluit in 1984 om definitief een punt achter zijn zangcarrière te zetten. Hij voorziet in zijn onderhoud met het vertalen van Engelse detectives en maakt een TV serie over jongerencultuur, kortom hij is druk bezig. Het acteurschap trekt hem ook en hij speelt de rol van componist in de film, “The Music Dance” van Pim de la Parra. Zo slaagt hij erin zijn oude liefdes, films en muziek te combineren. In 1991 speelt hij de titelrol in de Robert Long musical, “Tsjechov”.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot werken in 1995 weer samen, wat resulteert in het theaterconcert “Een Nieuwe Herfst” dat een overweldigend succes wordt. De cd, “Wonderkind Aan Het strand”, wordt goed ontvangen door het publiek. “Een Hele Toer”, een dubbel cd, met tal van succesnummers, uitgevoerd in de oorspronkelijke arrangementen van Bert Page vindt gretig aftrek. In april 1998 ontvangt Boudewijn de Groot een Edison voor zijn hele oeuvre, waarbij tevens Lennaert Nijgh in de eer deelt. |
Lennaert Nijgh |
Zowel Boudewijn de Groot als Lennaert Nijgh hebben de Nederlandstalige muziek een geweldige dienst bewezen. Door hun unieke samenwerking, die periodes kende dat ze elkaar lange tijd niet zagen, wordt duidelijk dat de Nederlandse taal heel veel kan zeggen en met de juist gekozen woorden zelfs mooi is om naar te luisteren. Gedichten op muziek
Boudewijn & Lennart onlosmakelijk met elkaar verbonden en met recht het ‘Gouden Duo’ van de Nederlandstalige popmuziek genoemd ! Lennart Nijgh overlijdt in 2002.
Nederlandse zangers en zangeressen, een kleine greep uit de successen van de jaren zestig
Heel Nederland zingt mee met het in 1962 uitgebrachte “Brandend Zand” van Anneke Grönloh dat een gigantische hit wordt. Ook Willeke Alberti met “Spiegelbeeld“, 1963, doet de harten smelten, ze heeft veel hits in de jaren zestig. “Ploem Ploem Jenka” van Trea Dobbs wordt in 1965 een top tien hit. Conny Vandenbos, scoort haar eerste hit in 1966 met het nummer “Ik Ben Gelukkig Zonder Jou” en ze zal ook in de jaren zeventig steeds in de hitparade te vinden zijn. In 1966 zingt Karin Kent “Dans Je De Hele Nacht Met Mij“, het wordt een nummer 1 hit.
Anneke Grönloh |
Willeke Alberti |
Trea Dobbs |
Conny Vandenbos |
Karin Kent |
Al deze zangeressen dragen hun steentje bij aan de opleving van de lichte muziek. Met hun hartveroverende optredens worden deze tienersterretjes zeer geliefd.
Johnny Lion |
Ramses Shaffy |
Herman van Veen |
Johnny Lion bezingt in 1965 het fotomodel Sophie van Kleef in “Sophietje”. Hij wordt met zijn band de Jumping Jewels populair tot ver over de grenzen. De ludieke groep HET heeft in 1965 “Geen Zin Om Op Te Staan”. In 1966 heeft Ramses Shaffy een hit met “Sammy“. Ronnie en de Ronnies zingen “Beestjes” de top 5 binnen in 1967. Johnny en Rijk dansen de “Bostella” in 1967 en heel Nederland danst mee. Armand zingt “Ben Ik Te Min, 1967. “Kom Uit De Bedstee Mijn Liefste” van Egbert Douwe (pseudoniem van Rob Out) wordt in 1968 een nummer een hit. We gaan de jaren zestig uit met “Suzanne” van Herman van Veen dat in 1969 een vierde plaats bereikt in de top 40.
Cornelis Vreeswijk |
In de jaren zeventig scoort Vader Abraham een lange reeks van hits o.a “Bedankt Lieve Ouders”, 1973, “t Kleine Café Aan De Haven”, 1976, en nog vele anderen. Cornelis Vreeswijk heeft twee hits met “De Nozem En De Non en “Veronica” in 1972. Deze in 1937 in IJmuiden geboren zanger werd razend populair in Scandinavië, hoewel men in het begin geshockeerd reageerde op zijn teksten die veelal handelden over de oorlog in Vietnam, de vrije liefde en de kerk. Vreeswijk was een rebel in hart en nieren die graag provoceerde. In 1972 maakte hij een Nederlandstalige LP waarvoor hij een Edison kreeg. Hij werd vooral bekend door een gewaagde hoesfoto waarop hij naakt stond afgebeeld, slechts verhuld door zijn gitaar ! Cornelis Vreeswijk overleed in 1987. |
Rob de Nijs doet het ook goed in de jaren zeventig met zes noteringen in de top 40 en groeit uit tot een megaster die in de jaren tachtig en negentig en nog steeds succesvol is.
“We zullen doorgaan” zingt Ramses Shaffy in 1975, maar kan het succes van zijn hit “Sammy” niet overtreffen. Nico Haak doet de “Foxie Foxtrot” met zijn Paniekzaaiers in 1975 en de Zangeres Zonder Naam bezingt de “Costa Del Sol” en deze ‘koningin van het levenslied’ blijft tot ver in de jaren tachtig hits scoren.
Nico Haak |
Zangeres Zonder Naam |
Alexander Curly |
Bonnie St. Claire |
Alexander Curly heeft twee nummer 1 hits in de jaren zeventig, het Engelstalige “I’ll Never Drink Again” uit 1972 en “Guus” in 1975. Peter Koelewijn laat weer eens van zich horen met het bespiegelende. “Je Wordt Ouder Papa”. Bonnie St. Claire scoort in 1976 met het nummer “Dr. Bernhard“. Bonnie zingt in verschillende talen en door haar verschillende stijlen lijkt geen een single op de andere. Ze heeft er altijd succes mee. “Het Smurfenlied” van Vader Abraham zorgt in 1977 voor een rage. Met Normaal die in 1977 een dikke hit hebben met “Oerend Hard“, Tol Hanse met zijn “Big City”, 1978, Henk Wijngaard die in 1978 “Met De Vlam In De Pijp”, door de Brennerpas scheurt en Willem Duyn die over zijn lichaamsafmetingen zingt in “Willem”, 1979, sluiten we de jaren zeventig succesvol af.
Vader Abraham |
Normaal |
Tol Hanse |
Henk Wijngaard |
Willem Duyn |
Gelegenheids‑duo’s scoren in de zestig en zeventiger jaren ook aardig
Wim Sonneveld & Leen Jongewaard hebben in 1968 een hit met het liedje “In Een Rijtuigie“. Leen Jongewaard & André van de Heuvel laten in 1967 zowat heel Nederland meezingen met het aanstekelijke nummer “Op Een Mooie Pinksterdag“.
Sonneveld en Jongewaard |
Liesbeth en Ramses |
Vader Abraham en Boer Koekoek |
Jenny en Frans |
Liesbeth List & Ramses Shaffy eindigen hoog in de hitparade met het nummer “Pastorale“, in 1969. Vader Abraham & Boer Koekoek zingen in 1974 “Den Uyl Is In Den Olie”, wat slaat op de oliecrisis in de jaren zeventig. Ook Jenny Arean en Frans Halsema scoren met “Vluchten Kan Niet Meer, in 1977 een dikke hit.
CocktailTrio
Het Cocktail Trio kunnen we niet onvermeld laten. Opgericht in 1953 scoren ze met het nummer “Grote Beer” in 1960 hun eerste nummer 1 hit. Een jaar later komen ze in de top 10 met “Batje Vier”. Midden jaren zestig zijn ze razend populair en treden avond aan avond op. Nederland ligt aan hun voeten. In 1965 en 1966 hebben ze 4 top 10 hits met “Wie Heeft De Sleutel Van De Jukebox Gezien”, “Hup, Hup, Hup”, “Het Vlooiencircus” en “Juanita Banana”. Onvervalste Nederlandstalige meezingers. Tot in de jaren tachtig blijven ze zeer in trek als gangmakers op feestjes wat met hun carnavaleske teksten niet moeilijk is.
Normaal
In 1975 wordt de Achterhoekse formatie Normaal opgericht. Ze spelen pure rock & roll, de teksten worden in de streektaal (Achterhoeks) gezongen en gaan onveranderlijk over daldeejen, de Achterhoekse term voor gein trappen. In de meeste songs spelen beugelflesjes Grolsch, motoren en vrouwelijke geslachtsdelen een overheersende rol. Het gezicht van Normaal is de zanger Bennie Jolink. Zijn uitstraling geeft de groep een extra dimensie en enthousiast hoken ze er op los. In 1977 heeft Normaal een grote hit met, oerend hard van de gelijknamige LP. Na de LP “Hoken Is Normaal” (1980) wordt de muzikale koers steeds meer gelardeerd met hoempamuziek, maar dit tast de enorme populariteit van Normaal geenszins aan. Ze hebben talloze hits en steevast uitverkochte optredens. Tournees noemen ze veldtochten, het bier vloeit rijkelijk en de fans kunnen hun plezier niet op. In 1993 wint de groep de Gouden Harp.
Sandra & Andres |
Saskia & Serge |
Mouth & McNeal |
Spooky & Sue |
Sandra & Andres vormen een duo vanaf 1968. De persoonlijkheden en stemmen van het tweetal harmoniëren zeer goed. De eerste single “Storybook Children” wordt door het publiek omarmd en blijft zelfs dertien weken in de top 40 hitlijst staan. Met het bereiken van de vierde plaats op het songfestival in 1972 met het nummer “Als Het Om De Liefde Gaat” ligt ook het buitenland aan hun voeten. De hitstroom blijft maar doorgaan. In 1975 komt er een compilatie uit, “Sandra & Andres, de beste”. Daarna wordt het stil.
Saskia & Serge zijn een onafscheidelijk duo. Hun carrière begint in 1970 waarin ze hun eerste single “Het Spinnewiel” uitbrengen. “Zomer In Zeeland” valt ook in de smaak van het publiek. Met het lied “Tijd” brengen ze het tot een zesde plaats tijdens het songfestival in 1971. Later stappen ze over naar een Engelstalig repertoire en voegen wat country elementen aan hun formule toe, wat net dat beetje extra geeft en goed bij hen past. Saskia & Serge hebben een lieflijke uitstraling die toch niet al te suikerzoet is. Ze boeken successen tot ver in de jaren tachtig. Een ijzersterk duo, zonder onenigheden en ruzies.
Mouth & McNeal is een razend populair duo, ook in het buitenland, maar gaat ondanks de successen in 1975 uit elkaar. Mouth & McNeal vertegenwoordigen Nederland in 1974 op het songfestival met het lied “Ik Zie Een Ster”, waarmee ze een derde plaats bereiken. De singles “How Do You Do” uit 1971 (“How Do You Do” bereikt in Amerika een achtste plaats) en “Hello‑A” uit 1972 worden allebei nummer 1 hits. Nadat ze uit elkaar zijn gegaan hebben ze allebei nog een aantal jaren redelijk succes als solo‑artiesten. Willem Duyn overlijdt in 2004 aan een hartaanval.
Spooky & Sue. Met de grote hit “Swinging On A Star” uit 1974 komt dit zeer muzikale duo vanuit het niets op nummer 2 in de top 40. Persoonlijk en muzikaal klikt het meteen tussen Spooky & Sue, die door de manager van Mouth & McNeal met elkaar in contact gebracht worden, kunnen heel goed samenwerken. Het toevoegen van soul‑elementen geeft hun muziek wat extra’s. In 1975 hebben ze nog twee hits met “You talk too much” en “I’ve Got The Need”. Het lijkt of er niets aan de hand is als de nieuwe single “Do You Dig It” snel stijgt in de hitlijsten van 1976. Maar daarna wordt het minder met het succes en ondanks de grote plannen van Spooky & Sue om er een lange succesvolle carrière van te maken, besluiten ze om er mee te stoppen.
Meidengroepen, de twee succesvolste
Marga Scheide, José Hoebee en Patty Brard vormen het damestrio Luv. In 1977 hebben ze twee bescheiden hits met de nummers: “My Man” en “Dream Dream”. Met “U.O. Me” (You Owe Me) breken ze in 1978 echt door en het nummer komt op drie in de nationale top 40. “You’re The Greatest Lover” is in 1978 hun eerste nummer 1 hit. Met de single “Trojan Horse” bereiken ze in november van datzelfde jaar wederom de eerste plaats in de hitlijst. Het plezier straalt van de drie meiden af en ze zijn erg populair. Met hun meezingers zijn ze succesvol. Ook de kleding van de dames, vaak aangepast aan het thema waar ze over zingen valt in de smaak. Ze treden op in het spraakmakende televisieprogramma ‘WALDOLALA’ met een gelijknamig liedje. In 1980 en 1981 scoren ze nog een aantal hits maar daarna wil het niet meer echt lukken en wordt het trio ontbonden.
Dolly Dots is een groep jonge meiden die een onschuldige charme uitstralen. In 1979 opgericht en met het nummer “Tell It All About Boys” (uitgebracht in datzelfde jaar) scoren ze meteen een top 10 hit. Het jeugdige aanstekelijke enthousiasme werkt in hun voordeel en ze scoren hit na hit. In 1983 hebben ze met “Love Me Just A Little Bit More” een nummer 1 hit. Tot en met 1987 blijven de Dolly Dots hits scoren, daarna verdwijnen ze van het poptoneel.
De Nederlandse beatgroepen uit de jaren zestig en zeventig hebben er voor gezorgd dat de beatmuziek volwassen kon worden en ook in het buitenland gewaardeerd werd. Zij waren de pioniers, ondersteund door hun fans, en laten een grote muzikale erfenis na voor een volgende generatie! Al met al kan gezegd worden dat in Nederland talent in overvloed aanwezig was en de tijd heeft geleerd dat vele groepen een onuitwisbare indruk achtergelaten hebben!
Ga terug naar het overzicht Jaren 60 en 70
Ga terug naar de vorige pagina van dit hoofdstuk (Nederlandse Beat)
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.