Fotogalerij buitenlandse mannelijke artiesten van na de oorlog
(klik op de plaatjes om ze te vergroten en op de blauwe titel van de liedjes om ze te horen en te zien)
(TIP: mocht uw internetverbinding niet snel genoeg zijn, klik dan links onder op II)
(er ontstaat dan een driehoekje met de punt naar rechts)
(laat u het filmpje downloaden en klik dan op het driehoekje)
Irvin Berlin (1899-1981)
|
Benny Carter (1907-2003)
(gespeeld door iemand anders) |
Dietrich Fischer-Diskau (1925)
“Vier Ernste Gesänge” |
Billy Eckstine (1914-1993)
|
Duke Ellington (1899-1974)
“Harlem“ |
Benny Goodman (1909-1986)
|
Oscar Hammerstein (musicalschrijver) (1895-1960)
|
Gordon Jenkins (componist) (1910-1984)
|
Hank Jones (1918-2010)
“Hank Jones Piano” |
Danny Kaye (1913-1987)
“Carolina in the Morning” |
Glen Miller (1904-1944)
|
Vaughn Monroe (1911-1973)
“Let it snow, let it snow, let it snow“ “Someday (You’ll Want Me to Want You)“
|
Russ Morgan (componist/bandleider) (1904-1969)
“So Tired“ |
Victor Silvester (componist/bandleider) (1900-1978)
|
Lester Young (1909-1959)
“One Night Stand” |
Een aantal platenmaatschappijen
His Masters Voice
His Masters Voice logo |
Nipper |
Francis Barraud (1856-1924) |
Nipper was een zwerfhond die liefdevol door de Engelsman Mark Barraud eind 19de eeuw in huis werd genomen. Na diens dood verhuisde de hond naar Liverpool naar de schilder en fotograaf Francis Barraud, de jongere broer van zijn oude baasje. In 1895 ging het hondje dood. Enkele jaren later maakte Barraud, op basis van zijn herinnering, zijn eerste schilderij met Nipper met de titel “Dog looking at and listening to a phonograph”. Het lijkt alsof zijn baasje door de toeter van de grammofoon tot hem spreekt, vandaar de uitdrukking His Masters Voice. Nadat de titel veranderd was in “His Masters Voice” probeerde de kunstenaar het schilderij te laten tentoonstellen en te reproduceren, maar zonder succes. Zelfs de firma Edison Bell toonde geen belangstelling. Maar Barraud legde zich niet bij deze tegenslagen neer. Om het schilderij aantrekkelijker te maken besloot hij de zwarte hoorn te vervangen door een koperen exemplaar. De manager van de Gramophone Company zag er wel wat in en zei het schilderij te zullen kopen als de oude cilinder vervangen zou worden door de modernere grammofoon variant. Het nieuwe schilderij werd op 17 oktober 1899 afgeleverd. De uitvinder van de platte grammofoon Emile Berliner zag het schilderij en vroeg Barraud er nog eentje te maken. Op 10 juli 1900 liet hij, terug in de Verenigde Staten, de afbeelding direct deponeren als merk. Daarna veroverde het beeld de wereld als logo voor “Johnsons Victor talking machines”. De platen die de Gramophone Company na februari 1908 uitbracht werden als His Masters Voice platen betiteld, al is HMV nooit officieel de naam van het label geweest. |
Naar volgende deel van dit hoofdstuk
Terug naar het overzicht van de De na-oorlogse jaren 1945-1950
Terug naar vorige deel van dit hoofdstuk
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.