Het mysterie van het kratje



Voordat wij begonnen met iPadbuddies hebben wij natuurlijk zelf ook moeten leren werken met de iPad. We kwamen daarbij regelmatig voor verrassingen te staan. Allerlei dingen wijken af van een gewone computer en ook de programma’s werken anders. Regelmatig gebeurde er plotseling iets waarvan we later niet meer wisten wat we gedaan hadden. De iPad is snel en je hoeft het scherm maar even aan te raken om in een heel ander scherm terecht te komen. Dat is soms behoorlijk frustrerend en tijdrovend. Hoe kom ik nu weer terug als ik iets gedaan heb wat niet de bedoeling was?
Ten einde raad voor de zoveelste keer op de grote knop midden onder gedrukt. Maar ja, dan zit je weer in het beginscherm en hoe kom ik nu weer op de plek waar ik de draad kwijtraakte? Het mysterie van het kratje was één van die dingen waar we enige tijd mee geworsteld hebben.

In één van de vorige columns heb ik geschreven over e-mail op de iPad. Nu is het zo dat veel mensen Gmail hebben en daarmee gaat het weer nét even anders dan ik daar beschreef. Bovendien werkt Gmail op de iPad ook anders dan op een gewone computer waar u misschien aan gewend bent. Kortom in eerste instantie verwarrend, ook voor de meer ervaren computergebruiker.
Zo hadden wij eerst onze gewone e-mailaccount aangemaakt op de iPad, maar omdat we ook Gmail hebben, hebben we een tweede account aangemaakt: via “instellingen” naar “e-mail” en dan “voeg account toe”. Kies voor Gmail en vul de gegevens in. Via het envelopje op het beginscherm kom je bij Gmail en kun je eenvoudig je mail ophalen en beantwoorden of zelf mailtjes maken en versturen.

De prullenbak
Bij ons ging het mis toen we probeerden om berichten weg te gooien: waar is de prullenmand? Die staat niet rechts boven in de grijze balk waar je hem zou verwachten.
Dus proberen we één voor één de verschillende knoppen:
De eerste is een “mapje”. Als je daar je vinger op duwt verandert de linkerkolom in het scherm. Bovenaan staat “Postbussen” en in het lijstje eronder staat zowaar “Prullenbak”. Aha, dat probleem is opgelost, het bericht verdwijnt direct in de prullenbak als je je vinger erop houdt. De kolom verandert en je zit weer in “Postvak IN”.

Het kratje
Terug naar de knoppen rechts boven in de grijze balk. Daar staat ook nog een soort “kratje” met een pijl erboven. Als je daar je vinger op houdt verschijnt eronder een rode tekst: “Archiveer bericht.” Klik erop en het bericht verdwijnt in het kratje. Maar waar is het nu gebleven? Als je er nogmaals op duwt gebeurt er gewoon weer hetzelfde.
Het duurde lang voor we het gevonden hadden. De oplossing is de grijze pijl helemaal linksboven: “Postbussen”. Als je daarop duwt verschijnt de kolom Postbussen weer en dan zie je een overzicht. Bovenaan staat “Postvak IN” daar vind je alle binnengekomen berichten. Bij “Prullenbak” zie je de weggegooide berichten. Daaronder staat een bruin “kratje”: Alle berichten. Dat is het “Archief” waarin alle gearchiveerde berichten zijn terug te vinden.

Logisch en voor de hand liggend. Maar zolang je aan het zoeken bent kom je op de iPad heel gemakkelijk in een cirkel van heen en weer klikken waarbij je de weg helemaal kwijt kunt raken.
Toch is dit de beste manier op ermee vertrouwd te raken. Meestal gebeuren er geen rare dingen. Ook hier kun je berichten die per ongeluk in de prullenbak verdwenen zijn weer makkelijk terugvinden en naar een andere postbus verplaatsen.
Een bericht is pas echt weg als je naar de prullenbak gaat, op een bericht klikt en dan op de prullenbak die nu ineens wél rechtsboven in de grijze balk staat. Als laatste waarschuwing verschijnt de rode tekst: “Verwijder bericht”. Klik hierop en je bent het bericht voorgoed kwijt.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten