Citroën 100 jaar in Nederland




Citroën bestaat honderd jaar in Nederland. In oktober 1924 opende de eerste vestiging van Automobiles Citroën aan de Weteringschans in Amsterdam. Het plan van André Citroën, oprichter van het merk, om in Nederland de verkoop van Citroën-modellen in eigen beheer uit te voeren werd daarmee realiteit. In de officiële advertentie die op 15 oktober 1924 werd gepubliceerd, is te lezen: “Wij hebben de eer het geëerde publiek kennis te geven, dat op 2 oktober 1924 opgericht is de Nederlandsche Naamlooze Vennootschap Automobiles Citroën, gevestigd te Amsterdam, Weteringschans No. 81/89, aan het hoofd waarvan tot Directeur is benoemd onder verantwoordelijkheid van den Raad van Beheer, de Heer R. Van Mill Jr. te Amsterdam.”

Naamsbekendheid
Kort daarna begon het merk al snel met het publiceren van advertenties in de landelijke kranten om Citroën op de kaart te zetten in alle provincies. Zelfs in 1925 werd al duidelijk dat het bereikbaar maken van mobiliteit voor het grote publiek en het bieden van comfort hoog in het vaandel stonden bij Citroën. “Het devies van Citroën is nog steeds economie, comfort, snelheid en veiligheid”, stond in een advertentie gepubliceerd in 1925. De populariteit van Citroën in Nederland groeide gestaag en al snel werd een lijst van officieel aangestelde agenten samengesteld, zodat Citroën een landelijk dekkend netwerk kreeg. Citroën hanteerde pakkende leuzen in advertenties: “Voorjaarsverrassing! ’N Citroën voor den prijs van een motor met zijspan”, of “Een aanbieding die gij eens ernstig in overweging moet nemen.”

Citroëngebouw
Citroën groeide verder door en vestigde een sterke positie in het Nederlandse straatbeeld. Niet alleen met personenauto’s overigens, maar ook met bedrijfswagens. Om de groei van Citroën in Nederland in goede banen te leiden, betrok Citroën in 1931 het zogeheten Citroëngebouw aan het Stadionplein in Amsterdam. Dit was tot 2014 het hoofdkantoor van Citroën Nederland.

Stellantis
In april 1976 werd Citroën onderdeel van de PSA Group, wat leidde tot versterkte innovatie en verdere groei van het merk. In 2021 fuseerde PSA Group met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) tot Stellantis – nu een van de grootste aanbieders van mobiliteit ter wereld. Onder de vlag Stellantis blijft Citroën innovatieve en karakteristieke modellen op de markt brengen, met een onveranderd sterke focus op onderscheidend design, indrukwekkend comfort en toegankelijkheid voor het grote publiek.

Citroën door de jaren heen
Blader hieronder door de afbeeldingen.

220
Chevrolet Bel Air Coupé
396
Citroën 2CV

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten