Herinnert u zich de Goggomobile nog? Je kan bijna niet van een automobiel spreken. Het was meer een overkapte scooter. Zo basic. Maar voor die tijd geweldig. Hij was zelfs leverbaar met een vouwdak als optie. Alles was in onze ogen nu zo basic en waarom ook niet. Simpel wit stuurtje. Een eenvoudige versnellingsbak. Hier een knopje en daar een knopje en ik herinner mij goed een grote ronde sleutel met een grote pin als contactsleutel met een grappig gevormd HUF sleuteltje voor de deur- en kofferbaksloten. Stoeltjes eveneens zo basic met een beklede plank voor de achterpassagiers.
Maar ja, wat had je in die tijd? Men reed op een fiets of een Solex en een auto was voor velen geen optie. Ja, een JaWa motor enzo, dat was luxe. De Goggomobile was de opkomst van de auto voor de burgerman. Kan mij nog herinneren dat een groepje kinderen van de tweede klas Lagere School met de meester in zijn Goggomobile mee mocht rijden richting huis. Dus ook ik, maar ja toen moest ik dat hele eind weer teruglopen om mijn moeder op te halen bij school, want die kwam mij altijd afhalen, maar ja, dat was ik in mijn auto-enthousiasme even vergeten. U begrijpt het al, die was hartstikke kwaad natuurlijk. Emotie en beleving waren in die jaren geen issue. Het woord issue alleen al bestond nog niet.
Laten we hem eens bekijken. Eigenlijk een niet al te fraai ontwerp. Alsof een kind hem getekend had op zijn kleurplaat. Een soort bolletje op kleine wieltjes. De hele auto was ook net 3 meter lang. De deuren klapten naar achteren open. Motor achterin, 2 cilinders 2 takt en een vermogen, ja wat heet vermogen van 14.8 pk. Daarmee had hij toch nog een topsnelheid van 90 kilometer. In 1956 kostte deze Goggomobile 3.495 gulden.
Een stuk mooier was de Coupé versie, de TS 400, die in 1958 uitkwam. Voor mijn gevoel had hier een Italiaan het ontwerp voor geleverd. Fraaie vormen. Hartvormige grille. Wat grotere wielen met witte zijvlakken. Hier en daar wat chromen accenten. Heel leuken elegant. De motor had nu 20.5 pk met en top van 105 kilometer. De prijs in 1960 was 4.650 gulden en in totaal werden er tot 1969 66.511 exemplaren van gemaakt. De uitvoering was two-tone en ik herinner mij nog goed een rode met een wit dak. In 1957 was de cabriolet versie van de TS300 verschenen die maar 2 jaar in productie zou blijven. In 1969 was het dus finito met het merk Goggomobile. Toch leuk dat ik ze nog gekend heb.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.