Ongetwijfeld heeft u, net als ik, een jeugdliefde gehad waar u zich allerlei details nog van herinnert. Eén daarvan is voor mij Cora die een rode Morris Mini 850 had. Eén uit de eerste serie van de jaren ’60. Mini was in die tijd een revolutionair idee van ontwerper Alec Issigonis. Zijn opdracht was een zo compact mogelijk model te ontwerpen dat wel optimale ruimte kon bieden aan vier personen en hun bagage. Een meesterlijke zet was, dat hij de motor voorin en dwars plaatste, waardoor ruimte ontstond. Het interieur was ook het toppunt van eenvoud en ruimte. Het dashboard, wat heet dashboard, was een smalle plank voor spulletjes, met in het midden een grote ronde klok met de snelheidsmeter, benzinemeter en wat lampjes. Daaronder twee trekknoppen, twee tuimelschakelaars en in het midden daarvan het contactslot. Dat was het. De twee portieren hadden geen bekleding, maar wel een ruime bak, waarin spullen konden. Een schuifraampje en het portier opende je door aan een plastic koordje te trekken en je trok hem dicht aan die ruime bak. Achterin had je aan elke kant ook zo’n bak. Op de vloer zat een rubberen knop waarmee je deze Mini startte. Op de kleine klapstoeltjes zat je scheef achter het vrij hoog geplaatste stuur. Links daaronder een hendeltje voor de richtingaanwijzer met aan het uiteinde een groen lampje dat meeknipperde. Vanuit de vloer kwam een vrij lange schakelpook. Ook een mooi detail was de achterklep die omlaag klapte. Heel vernuftig, want zo kon je geopend rijden als je iets groots wilde vervoeren. En het meest slimme vond ik dat als je dat deed, ook de kentekenplaat omlaag klapte, zodat die zichtbaar bleef. Rijden met de Mini was geen relaxte aangelegenheid. Alles ging stroef en redelijk zwaar. Door de bijzondere vering en het feit dat de kleine wielen op de uiterste hoeken van de auto stonden, lag hij als een blok op de weg zonder over te hellen. Je kon dan ook met deze Mini echt ‘karten’ en hij ging zowat vierkant de bocht door. Maar dat was dan ook echt werken. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de Mini in de Cooper S versie gebruikt werd in de Rally de Monte Carlo, waarin veel prijzen gewonnen werden door de Mini. Later werd de Mini ontdekt door meerdere Engelse celebs, waardoor hij echt een ‘cult’ imago kreeg. Ook kocht Cora een nieuwere versie, een donkerrode, die wat geciviliseerder uitgevoerd was. Dus einde waslijntje in de portieren en zo. Zo slim van BMW om de MINI als retro een nieuw leven in te blazen wat jaren geleden. En ja, nog steeds met de grote klok in het midden van het dashboard.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.