Hoe weet u of u teveel betaalt?
De eenvoudigste manier om te controleren of uw abonnement nog bij u past, is door te kijken naar uw huidige facturen. Hoeveel betaalt u per maand? En wat krijgt u daarvoor terug? Controleer bijvoorbeeld:
– De snelheid van uw internet: is deze voldoende voor wat u doet? Als u alleen e-mails verstuurt en af en toe iets opzoekt, heeft u geen razendsnelle verbinding nodig. Maar de snelheid van het internetabonnement van ouderen moet veel hoger zijn als ze video’s streamen of veel foto’s ontvangen en verzenden. Is dat bij u het geval, dan is voor u een abonnement met een hogere snelheid handig.
– De prijs: vergelijk de kosten van uw huidige abonnement met aanbiedingen van andere providers. Vaak kunt u via vergelijkingswebsites eenvoudig zien welke aanbieder het beste bij u past.
– Pakketopties: misschien betaalt u voor extra’s die u helemaal niet gebruikt, zoals een telefoonlijn of televisiezenders. Door een abonnement op maat te kiezen, kunt u flink besparen.
Waar moet u op letten bij het kiezen van een nieuw abonnement?
Als u besluit om over te stappen, zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden:
– Snelheid: kies een snelheid die past bij uw internetgebruik. Veel aanbieders bieden tegenwoordig pakketten met verschillende snelheden aan. Laat u goed informeren over wat voor u voldoende is.
– Prijs: let niet alleen op de maandelijkse kosten, maar ook op eventuele eenmalige kosten, zoals aansluitkosten of kosten voor een modem.
– Contractduur: sommige aanbieders bieden kortingen aan als u een langer contract afsluit, bijvoorbeeld voor twee jaar. Denk goed na of u dit wilt, of dat u liever wat meer flexibiliteit heeft.
– Klantenservice: het is belangrijk dat u bij vragen of problemen goed geholpen wordt. Lees daarom ook ervaringen van andere klanten over de service van een aanbieder.
Overstappen hoeft niet ingewikkeld te zijn
Veel ouderen zien op tegen het proces van overstappen naar een ander internetabonnement. Toch hoeft dat helemaal niet lastig te zijn. In Nederland zijn internetaanbieders verplicht om u te helpen bij het overstappen. Vaak regelen zij alles voor u, zoals het opzeggen van uw oude abonnement. Het enige wat u hoeft te doen, is het nieuwe abonnement afsluiten en een overstapdatum kiezen. En geen zorgen: u blijft altijd online, want de overstap wordt zorgvuldig gepland.