Ouderen groter risico in het verkeer



19 mei 2019 – Het leven zonder auto is voor velen niet meer in te denken. Even een boodschapje doen, op bezoek bij familie of een dagje weg: zonder auto komen we vaak niet ver. Uit onderzoek blijkt echter dat ouderen een hoger risico lopen om betrokken te raken bij een auto-ongeluk. Ook is het overlijdensrisico bij een ongeluk groter, vanwege lichamelijke kwetsbaarheid die gepaard gaat met het ouder worden.

verkeer vrachtauto auto

Wie vallen in de categorie ouderen?

Hoewel we het hier over ouderen hebben, is het lastig om deze categorie af te bakenen met een minimale leeftijd. Vaak wordt er gesproken over 65-plussers, maar sommigen trekken de grens al bij 50. Aan de andere kant stijgt de gemiddelde leeftijd en zijn ouderen steeds vitaler. Daardoor wordt de streep vaak getrokken op 75 jaar. We zouden dus kunnen stellen dat 75-plussers onder de categorie oudere verkeersdeelnemers vallen. Toch is het niet helemaal juist om een eenduidige lijn te trekken. Ieder individu wordt namelijk op een andere manier oud en dit is niet gebonden aan een specifieke leeftijd. Zo kan een persoon van 80 in sommige gevallen best fitter zijn en beter kunnen rijden dan een 40-jarige.

Wat is bepalend voor de verkeersveiligheid?

Om te bepalen of een oudere veilig aan het verkeer kan deelnemen, worden er vaak twee factoren bekeken: de fysieke gesteldheid en functiestoornissen. Doordat het fysieke gestel met de jaren afneemt, is het overlijdensrisico bij 75-plussers maar liefst 11 keer zo groot per gereden kilometer.

Leeftijd is natuurlijk niet de enige factor die meespeelt om te bepalen of iemand een verhoogde kans heeft op een ongeval. Zo blijkt uit onderzoek dat een lage jaarkilometrage het risico op een auto-ongeluk ook vergroot. Zowel ouderen als jongeren met een laag jaarkilometrage lopen een even groot risico op een ongeval. Daarnaast kunnen factoren zoals routes meespelen. Veel ouderen vermijden snelwegen, waardoor zij meer kilometers afleggen op het onderliggende wegennet, waar het risico op een auto-ongeluk hoger ligt.

Betekent dit dat ouderen niet meer moeten autorijden?

Wanneer iemand een functiestoornis of een andere aandoening heeft, hoeft dit niet te resulteren in gevaarlijke verkeerssituaties. De overheid heeft eisen vastgelegd wanneer iemand wel en niet geschikt is om te rijden. CBR toetst of een bestuurder geestelijk en lichamelijk in staat is om veilig te rijden. Veel oudere bestuurders hebben zelf goed inzicht in hun eigen beperkingen. Bovendien hebben ze veel rijervaring en dit inzicht helpt hen om problemen op de weg te omzeilen. Velen kiezen er daarnaast voor om hun risico te verlagen door zoveel mogelijk enkel onder goede weersomstandigheden te rijden. Ook kunnen aanpassingen in de auto helpen een functiebeperking te compenseren.

De autoverzekering

Jong of oud, functiestoornis of niet: deelnemen aan het verkeer brengt altijd risico’s met zich mee. Het is dus goed om zo nu en dan eens de autoverzekering onder de loep te nemen. Mocht u het idee hebben dat u een verhoogd risico loopt op een auto-ongeval, dan is het raadzaam om een autoverzekering af te sluiten met een betere dekking. Een goede autoverzekering hoeft overigens niet duur te zijn. Door autoverzekeringen te vergelijken, kunt u erachter komen welke verzekering u de beste dekking geeft tegen de beste prijs.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten