Phishing is een veelvoorkomende variant van oplichterij die zich op het internet voordoet. Jaarlijks vallen vele ouderen ten prooi aan de zogeheten ‘phishing e-mails’. Hierbij krijgt de ontvanger een mail toegestuurd met een urgent verzoek. Soms kan het erg lastig zijn om een phishing mail met het blote oog te spotten, omdat de oplichters zich regelmatig voordoen als een autoriteit. Denk aan uw bank of uw internetprovider.
Vaak wordt er gevraagd om uw persoonlijke gegevens op te geven, of om op een link te klikken, die u doorverwijst naar een website die als twee druppels water op die van uw bank of internet provider lijkt. Dit is echter niets meer dan een truc om uw vertrouwen te winnen en misbruik te kunnen maken van uw persoonlijke informatie. Mede hierom kan het erg lastig zijn om een fraudeur te ontmaskeren.
Intentie
Een phishing mail is in eerste instantie te ontdekken door goed te kijken naar de ware intentie achter het bericht. De fraudeur is er op uit om zoveel mogelijk informatie van de ontvanger te ontvreemden, zoals een naam, adres en bankgegevens.
Een voorbeeld van een echte Phishing e-mail:
Geachte zonnet.nl E-mail eigenaar,
Dit bericht is afkomstig van zonnet.nl messaging centrum voor alle zonnet.nl e-mail eigenaars. We zijn op dit moment de verbetering van onze databank en e-mail Center. Wij zijn het verwijderen van alle niet-gebruikte Gatech xonnet.nl e-mail het creëeren van meer ruimte voor nieuwe. Om te voorkomen dat uw account vanaf het sluiten moet u deze bij te houden beneden, zodat we weten dat het een van de huidige account gebruikt.
Bevestig uw e-mailadres hieronder in
Email Gebruikersnaam: ……….@…..
E-mail Wachtwoord: …………….
Geboortedatum: ……………..
Land of gebied: ……….
Neem contact op met de beheerder van de server info hieronder:
Email: webmaster-temple.edu@live.com
Waarschuwing! E-mail eigenaar die weigert te updaten zijn of haar E-mail, binnen zeven dagen na ontvangst van deze waarschuwing zal verliezen zijn of haar E-mail permanent.
Bedankt,
zonnet.nl
zonnet.nl BETA
Tips
De beste manier om u te wapenen tegen phishing e-mails is door een kritische houding aan te nemen ten opzichte van de mails die u ontvangt. Hierbij moet u met name letten op:
● Het onderwerp: vaak bevat een phishing mail een urgente titel, met een onderwerp waarvan u niet eerder op de hoogte bent gesteld. Dit is de eerste aanwijzing dat de afzender een fraudeur kan zijn.
● De aanhef: vaak hebben phishing e-mails een algemene aanhef, zoals ‘geachte heer/mevrouw’ of ‘beste eigenaar van ..’. Als u daadwerkelijk een urgente mail zou krijgen van een bank of internetprovider, zou het dan niet een stuk logischer zijn als ze u persoonlijk zouden adresseren?
● Grove spelfouten in de e-mail: Een phishing e-mail kan soms slordig zijn geschreven, of één-op-één zijn overgenomen uit een andere taal. Mocht u dit soort onlogische taalfouten tegenkomen, dan kunt u er vanuit gaan dat dit niet uw bank of internetprovider betreft.
● Het e-mailadres van de afzender: meestal verraadt het e-mailadres onmiddelijk dat u te maken hebt met een phishing e-mail. Vaak is het e-mailadres rommelig en onduidelijk, of is het een gratis e-mailadres van Hotmail of Gmail. Echte instanties mailen altijd vanuit hun eigen naam.
● Logica: wanneer u een e-mail ontvangt met een urgent verzoek, dient u bij uzelf af te vragen: “is het logisch dat mijn bank of internet providers mij per mail benadert voor deze kwestie?”.
Phishing mails kunnen op zeer creatieve wijze onder uw aandacht worden gebracht. Houd dan ook te allen tijde een kritische blik jegens e-mails die ‘out of the blue’ een groot beroep op u doen. Meer informatie en tips omtrent veilig internetten kunt u vinden op de ‘Veilig internetten’ pagina van Tele2.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.