Manhattan Masters - Mauritshuis

29sepHele dag15janManhattan Masters - MauritshuisAmsterdam

Mauritshuis Rembrandt

Details

Het jubileumjaar van het Mauritshuis sluit af met een zeer bijzondere tentoonstelling: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd. Een van de schilderijen die New York tijdelijk inruilt voor Den Haag, is het bejubelde Zelfportret van Rembrandt uit 1658, een schilderij van de buitencategorie. De schilder heeft zichzelf in zijn leven vele malen vereeuwigd, maar dit zelfportret wordt door kenners als het indrukwekkendste beoordeeld. Daarnaast mag het Haagse museum onder meer een Vermeer, Hals, Ruysdael en Cuyp verwelkomen.

Eén gedroomde Rembrandt
Van de tien schilderijen in de tentoonstelling is Rembrandts Zelfportret uit 1658 hét absolute topstuk. Het meesterwerk is het grootste (134 x 104 cm) en ook het meest imponerende van de ruim 40 zelfportretten die Rembrandt tijdens zijn carrière schilderde. Rembrandt maakte dit zelfportret toen hij 52 was, in een periode vol tegenslag, nadat hij twee jaar eerder failliet was verklaard en gedwongen was zijn eigen collectie en inboedel te verkopen en vervolgens te verhuizen. De meester heeft zichzelf afgebeeld in ouderwetse, 16de-eeuwse kledingstukken, waaraan enkele oosterse motieven zijn toegevoegd. Rembrandt presenteert zich hiermee als een gevierd schilder uit het verleden. Een schildermuts of palet ontbreekt, maar de goudglanzende stof van Rembrandts paltrock is niet toevallig gekozen. Rembrandt zal ongetwijfeld in Karel van Manders bekende Schilder-Boeck uit 1604 gelezen hebben hoe beroemde 16de-eeuwse schilders als Jan Gossaert en Lucas van Leyden vanwege hun hoge status gekleed gingen in goudkleurige gewaden.

Vermeers Soldaat en lachend meisje
Het Mauritshuis kan nu tijdelijk vier Vermeers tonen. Een van de aantrekkelijkste genrestukken van Johannes Vermeer is te zien in de tentoonstelling Manhattan Masters. De soldaat en lachend meisje (ca. 1657) werd in 1911 aangekocht door Frick. Het schilderij belicht een tafereel uit het dagelijks leven waarbij een jonge vrouw is geplaatst in het licht, zodat de kijker goed kan zien dat zij volledig is gericht op de soldaat tegenover haar. De vrouw heeft een glas witte wijn in haar handen. Het lijkt onschuldig, maar in het zeventiende-eeuwse Holland werd het drinken van wijn ontmoedigd, u zou er losbandig van worden. Naar de relatie tussen de twee figuren laat Vermeer u als kijker gissen.

Topstuk van Frans Hals
Het derde overgevlogen topstuk uit New York is Portret van een man door Frans Hals. Over de opdrachtgever is niets bekend: op het portret zijn geen familiewapens of opschriften met leeftijdsvermelding te zien. Wél is bekend dat Hals dit portret aan het eind van zijn leven vervaardigde. Hij was toen achter in de zeventig, en hanteerde een losse en spontane schildertechniek. Het portret heeft een levendig karakter door de brede toetsen witte verf bij het overhemd, de kraag en de manchetten.

Afbeelding: Rembrandt van Rijn (1606), zelfportret 1658. Collectie: The Frick Collection

Tijd

September 29 (Donderdag) - Januari 15 (Zondag)

Locatie

Mauritshuis

Plein 29, 2511 CS Den Haag

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten