Huisbezoeken veilig maken doet u als hulpverlener zo



Door de toenemende behoefte van ambulante hulpverlening, komen steeds meer professionals op huisbezoek. Dit levert over het algemeen positieve momenten op, doordat de mensen de juiste hulp en zorg krijgen als ze dit nodig hebben. Helaas komen professionals ook in situaties waarbij ze zich minder op hun gemak voelen. Deze momenten brengen vaak risico’s met zich mee. Daarom is het goed om te weten hoe dat iemand als zorgverlener voorbereid en veilig op huisbezoek kan!

Veiligheid in corona tijd
Een zorgverlener krijgt te maken met zwakkere en kwetsbare mensen. Vaak is persoonlijk contact voor deze personen extra belangrijk. Toch moet er van tevoren nagedacht worden over het belang van zowel de gezondheid van de verzorger als de gezondheid van de cliënt.

senior

Het is daarom verstandig om bij elk klantcontact de afweging te maken tussen twee aspecten, namelijk veiligheid en gezondheid. Om een goede afweging te kunnen maken, is het mogelijk om van tevoren telefonisch contact op te nemen met de cliënt en de eventuele risico’s in kaart te brengen. Mochten er risico’s en signalen van een mogelijke besmetting zijn, dan moeten er extra voorzorgsmaatregelen genomen worden. Hierbij is een extra ffp2 masker kopen geen overbodige maatregel. Ook kunt om het gevoel van veiligheid te vergroten gebruikmaken van een corona zelftest, voor u of uw cliënt.

Voorkom agressie
Agressie komt helaas ook voor in het vak. Daarom is het goed om te weten wat de juiste stappen zijn om op voorhand niet in zulke situaties terecht te komen. Bij een vermoeden van agressiviteit is vooraf bellen een goede optie. Bespreek telefonisch concrete actiepunten en maak afspraken met de cliënt. Stel u daarnaast direct zo open mogelijk op en vraag wat de cliënt in het bezoek van u verwacht.

Natuurlijk kunt niet altijd voorkomen dat u in situaties komt waarin agressie een rol speelt. Neem vooraf de mogelijke situaties door en weet wanneer u het gesprek begint of direct moet beëindigen. Wees dus vooral bewust van uw eigen veiligheid. Twijfelt u hieraan? Dan heeft u ook nog altijd de mogelijkheid om een collega mee te nemen of telefonisch contact te houden. Een andere mogelijkheid is om de cliënt uit zijn of haar eigen omgeving te halen en naar kantoor te laten komen om daar een veilig gesprek aan te gaan.

Veiligheid in elke situatie
Er zijn tal van situaties waarin u als ambulante zorgverlener terecht kunt komen die u op voorhand niet had kunnen voorspellen. Ondanks dat de voorbereiding nog zo goed is, kunt u overvallen worden door een gevoel van paniek, omdat u op dat moment alleen bent. Toch kunt u ook hierop voorbereid zijn door een zogeheten personenalarmering te gebruiken. Deze handige gadget biedt u, met één druk op de knop, directe verbinding met de alarmcentrale.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten