‘Poetry in Motion’
Wat jaren geleden schreef ik voor een Magazine de volgende tekst over de Alfa Romeo Brera.
“U weet dat ik een liefhebber ben van Italiaanse auto’s en ik kom er eerlijk voor uit dat ik destijds lang heb uitgezien naar de introductie van de Alfa Romeo Brera. Ooit een concept car op de Geneva Motor Show, maar sinds een paar jaar ook in de showroom van de Alfa dealers. Een prachtig kunststukje van de beroemde ontwerper Giorgetto Giugiaro. Een meesterontwerper die al zo’n kleine 50 jaar Alfa’s ontwerpt. De eerste was de 2000 Sprint uit 1960, als u dat nog wat zegt. De Brera is echt zo’n auto die je, althans ik, bekijkt vanuit je gevoel. Ja pure emotie dus en dat is vaak onvoordelig voor de bankrekening. Graag nodig ik u uit om met mij de Brera eens goed te bekijken. Waarschijnlijk zult u zeggen ‘daar heb je hem weer met z’n grille’, maar inderdaad, kijk eens naar die grille en die neus van deze Alfa. Prachtig toch die gemene blik van tweemaal drie lampen die mooi onder de motorkap zijn geplaatst aan beide kanten van de V-vormige grille. Typisch Alfa is ook de nummerplaat rechts van het midden. Wat een fraaie lijnen. En bekijk hem dan eens van de zijkant. Scherpe, mooi oplopende lijnen en een strakke raampartij. De achterwielen prima op de hoeken en de voorwielen jammer genoeg met wat ‘overhang’, zoals ze dat noemen en daarmee wordt bedoeld het stuk auto tussen voorwiel en bumper. De achterkant is echt het mooiste van de Brera. Iedere keer als ik naar de auto toeloop moet ik even een paar tellen met stille bewondering genieten van die mooie ronde en toch scherpe coupélijnen. Geraffineerd ontworpen achterlichten en aparte chromen uitlaatpijpen. Een soort van ‘Poetry in Motion’, zoals Johnny Tillotson destijds zong. Dit is het pure genieten en alleen al achter het stuur zitten is een genoegen. Het dashboard is redelijk identiek aan dat van de 159, maar de alulook vind ik in de Brera een stuk mooier. Bijzonder ontworpen, lekker in de hand liggend en goed verstelbaar stuur met daarachter mooie klokken. De korte versnellingspook schakelt strak en direct, alleen staat hij voor mij iets te dicht op het dashboard, waardoor ik tijdens het schakelen naar 1, 3 en 5 regelmatig de knoppen van de airco aantik met onbedoelde gevolgen. Het went ongetwijfeld en het is dan ook maar een detail in deze oase van mooi design. De Brera is een echte 2+2 en dat wil zeggen dat je voorin zit als een sportieve vorst en er achterin 2 zitjes zijn voor bevriende Pygmeeën. Meer voor de sier dus. Het rijden met deze Alfa is natuurlijk een feest. Allereerst hoef je niet bang te zijn anoniem over straat te gaan, want het is een echte ‘nekkendraaier’ en terecht want tussen de vele grijze ‘niks aan de hand’ muizen valt hij echt op. Tsja, hoe leg je nu zakelijk uit hoe een Brera rijdt. Ik ga het toch proberen. Sportief met een straffe, maar toch comfortabele vering. Dynamisch rijgedrag en een strakke en directe besturing. De Brera is leverbaar in de 2.2JTS uitvoering met een prijskaartje van 47.620 euro en de 3.2V6 voor 60.790 euro. Het blijven natuurlijk forse prijzen, maar je hebt dan ook wel iets heel moois. Ik heb in ieder geval geweldig genoten van mijn Brera-dagje en hij staat nummer 1 op mijn verlanglijstje.”
Een paar jaar later ging mijn droomwens in vervulling en kocht ik een Alfa Romeo Brera 3.2V6 in de kleur Alfa Rosso. Wat een fantastische auto om mee te rijden, maar vooral ook om naar te kijken en dat doe ik nog dagelijks. Inderdaad, ‘Poetry in Motion’.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.