Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1600


Met dank aan John Vroom - autojournalist voor het sturen van de tekst




SUPERTJE

Alfa Romeo heeft door de jaren heen de mooiste coupé’s en cabriolet gemaakt. De Alfa die mij uit mijn jeugdjaren het meest bijgebleven is en ik graag zou willen hebben is de Nuova Super 1600 uit de jaren 70. Ik vind hem nog steeds zo apart en mooi om te zien. Zelf noemde ik hem altijd “Het Doosje”, vanwege zijn wat vierkante vormgeving. Wat was hij chique en sportief tegelijk. U kent hem vast nog wel. Prachtige neus met ook in die tijd een forse Alfa grille met aan beide kanten twee grote lampen. Mooi chromen bumpers met rubber rozetten. Opvallend en typisch voor die tijd was de voorruit die iets doorliep naar de zijkanten met ruitenwissers die vanuit het midden naar opzij bewogen. Een wat hoekige zijkant met onder de ramen een wat halfronde glooiing met de zo mooi ontworpen deurkrukken. De achterkant wat kort en vierkant en de achterruit liep ook fraai door naar de zijkanten. Zo elegant en sportief, vooral op de toen in de mode komende lichtmetalen Alfa velgen. En ja, doe het portier maar open en ik herken dat waanzinnig mooie interieur. De binnenkant van het portier is voorzien van fraaie stof. Armsteun met handgreep erin en die raamslinger is echt bijzonder ontworpen en de draaiknop voor het tochtraampje is daar helemaal mee in lijn. Traploos verstelbare rugleuning en een aparte draaiknop om de balkachtige hoofdsteun die over de hele breedte van de rugleuning loopt, te verstellen. Overal sierlijke chromen sierstrips. De zit achter het stuur is lekker actief en hoog. Tsja, dat stuur is zo mooi. Hout met drie metalen spaken met daarin een langwerpige drukknop voor de claxon. Daarachter de grote klokken voor snelheid en toeren. Klokje in het midden daarvan en op het middenconsole de meters voor de temperatuur en de oliedruk. De versnellingspook was ook heel bijzonder, want die kwam schuin uit de middenconsole, omgeven door een zwartleren manchet. Drie mooie tuimelknopjes voor onder andere de ruitenwissers in twee snelheden en de ventilator. Onder het dashboard bij het contact/stuurslot twee ronde trekknoppen voor de choke en het handgas. De ruitensproeier werd bediend door een rubberen drukknop op de vloer naast het koppelingspedaal. Veel hout op het dashboard met rechts op de hoek het elegante Giulia logo met daaronder een fraai afsluitbaar handschoenenkastje. De achterbank bestond uit twee zitplaatsen die tot drie konden worden uitgebreid als je de brede armsteun opklapte. De kofferruimte was groot door de mooie vierkante vormgeving.

Verklaar mij maar voor gek, maar ik kan uren achter dit stuur blijven genieten zonder maar een meter te rijden. Kan je nagaan als ik de eveneens mooi ontworpen Alfa-sleutel omdraai. Met een heerlijke grom slaat hij aan. In die tijd kon je kiezen uit een 1300 of 1600 cc motor, met 103 of 116 pk. Heel bijzonder voor die tijd was de vijf- versnellingsbak en schijfremmen op alle vier de wielen. Tjonge, dat geluid van die uitlaat, wat een genot voor je oren en vooral diegenen die je ver achter je laat bij een stoplicht als je snel schakelend wegtrekt. Heerlijk!

218
Alfa Romeo Brera
224
Austin 1100 Glider
X

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten