Pat Boone


Pat Boone

Eind vijftiger jaren was Pat Boone, na Elvis Presley, de populairste zanger in Amerika. Zijn witte schoenen werden een rage en met zijn netjes gekamde haar, zijn mooie bariton stem en zijn beminnelijke glimlach stal hij de harten van veel vrouwelijke tieners en hun moeders.

Pat Boone werd als Charles Eugene Patrick Boone in 1934 geboren in Jacksonville in het Amerikaanse Florida. Hij was de zoon van de oorlogsheld Daniel Boone. In 1936 verhuisde de familie naar Tennessee.

Zijn professionele zangcarrière begon al toen hij nog studeerde aan het “North Texas State College” in Nashville. Direct na zijn eindexamen in 1953, hij was toe zelf nog een tiener, trouwde hij met Schirley Foley, de dochter van Country zanger Red Foley. Het huwelijk duurt tot op de dag van vandaag. Uit het huwelijk werden vier dochters geboren.

Na een periode aan het David Limpscomb College gestudeerd te hebben ging hij naar de North Texas State University. Omdat hij een lokale talentenjacht gewonnen had mocht hij optreden in “The Ted Mack Amateur Hour”. Zijn optreden leidde ertoe dat hij een jaarcontract kreeg voor de “Arthur Godfrey Show”.

In 1954 maakte hij zijn eerste plaatje voor een kleine platenmaatschappij. Een jaar later tekende hij voor de veel grotere platenmaatschappij “Dot”, waar hij tot 1962 bij zou blijven. Zijn eerste plaat voor dit label was “Two Hearts, Two Kisses”, een cover van de Rytm & Blues hit van de Charms. Het werd zijn eerste hit in Amerika. Het was in die tijd gebruikelijk voor “witte” artiesten om een R&B hit in een nieuw jasje te steken en vaak draaiden de diskjockeys het nog liever dan het origineel. Maar daardoor werd toch ook de originele R&B versie meer verkocht.

Zijn volgende hitnummer was een cover van Fats Domino’s “Ain’t That A Shame”. Het nummer bracht zowel Boone als Domino tot het sterrendom. In 1955 haalde de versie van Domino de twaalfde plaats van de top 40 in Amerika, maar de versie van Boone werd een numnmer 1 hit. En Boone ging door met een andere cover van de zwarte artiest El Dorados “At my Front Door/Crazy Little mama” waarmee hij weer een top 10 plaats in de Amerikaanse top 40 behaalde.

Pat Boone bracht de R&B liedjes in zijn eigen gladde stijl, heel anders dan de oorspronkelijke versies. Sommigen vonden dat het belachelijk klonk, maar de formule werkte en de platen werden goed verkocht.

Met zijn versie van de Rock ’n Roll nummers “Tutti Frutti” en “Long Tall Sally” van Little Richard scoorde hij ook weer grote hits. En zo ging het maar door met “Gee Whittakers !” van Five Keys en “I Almost Lost My Mind” van Ivory Joe Hunter. De laatste werd in Amerika zijn tweede nummer 1 hit in 1956. Hij coverde Joe Turner’s “Chain Of Love” en “Don’t Forbid Me”, zijn derde nummer 1 hit.

In 1957 was Boone’s ster tot grote hoogtes gerezen en de film en televisie producenten stonden voor hem in de rij. Hij trad op in 15 films, waaronder “Bernardine”, “April Love” en “State Fair”. Van 1957 tot 1960 had hij zijn eigen televisieshow “The Pat Boone/Chevy Showroom”.

En de hits bleven maar komen. “Why Baby Why”, “Love Letters In The Sand” en “April Love” waren tophits in 1957. In 1958 volgden onder andere “A Wonderful Time Up There” en “Sugar Moon”.

En hij slaagde er tussendoor in om in 1958  af te studeren aan de Columbia University in New York.

In 1959 en 1960 verkocht hij nog wel veel platen met nummers als “With The Wind And The Rain In Your Hair” en “Twixt Twelve and Twenty”, maar het aantal dat de top 10 haalde nam af.

In 1961 behaalde hij zijn vijfde en laatste nummer 1 hit met het nummer “Moody River”. Met het nummer “Speedy Gonzales” haalde hij in 1962 nog wel een hoge notering, maar het werd geen nummer 1 hit.

Pat was altijd een gelovig mens. Nadat zijn carrière midden zestiger jaren in de popmuziek tanende was door onder andere de opkomst van de Beatles en de Rolling Stones, deed hij een aantal verkeerde investeringen en kampte hij met huwelijksproblemen. Maar deze moeilijkheden werden overwonnen.

Pat en zijn vrouw Shirley hebben vier dochters: Cherry, Lindy, Debby, and Laury. In de tweede helft van de zestiger en in de zeventiger jaren toerden ze als familie door de Verenigde Staten met Gospel liedjes. Ze maakten ook platenalbums met dit soort muziek, zoals “The Pat Boone Family” en “The Family Who Prays”. In de zestiger jaren begon Pat ook met het schrijven van zelfhulpboeken voor pubers.

In de zeventiger jaren had Pat ook nog een aantal hits met Country liedjes. Naast het vele charitatieve werk dat hij deed begon hij in 1983 met het presenteren van Christelijke radioprogramma’s. Terwijl zijn zangcarrière verder tanende was maakte hij de plaat “Let Me Live”, dat hét lied werd van de anti-abortus beweging in Amerika.

In tachtiger en negentiger jaren stond hij niet langer in het spotlicht. Maar in 1997 verbaasde Pat vriend en vijand door bij de Amarican Music Award te verschijnen getooid met kettingen, een leren vest en nep-tattoos. Daarmee wilde hij zijn nieuwe platenalbum “No More Mr. Nice Guy” promoten, met covers van Heavy Metal muziek. De oorspronkelijke nummers waren omgezet naar de typisch Pat Boone stijl.

Zijn respectabele imago was hij daarmee in één klap kwijt, in elk geval onder grote delen van zijn aanhang onder conservatieve Christenen. Zij konden de grap niet waarderen. Door deze actie werd hij zelfs ontslagen bij “Gospel America”, een televisieprogramma van de zender “Trinity Broadcasting Network”.

Momenteel is Pat Boone nog steeds diskjockey van een populaire Amerikaanse “gouwe-ouwe” zender en runt hij zijn eigen platenmaatschappij, die plaatjes uit de jaren ’50 opnieuw uitbrengt die geen plek meer krijgen binnen de grote platenlabels. Boone woont in Los Angeles (Californië) met zijn vrouw Shirley. Ze zijn invloedrijke en gerespecteerde leden van de “Kerk op weg” in San Fernando Valley.

Bernadine

Ooooh, Bernadine
Oh, oh, oh, Bernadine
I can tell by the dimple on your chin
You’re in beautiful shape for the shape you’re in
An’ I’m in shape for Bernadine

Oh, Bernadine
Oh, oh, oh, Bernadine
When you wander inta my dreams at night
Your remarkable form is a pure delight
I go, go, go for Bernadine

Bernadine, Bernadine
You’re a little bit like ev’ry girl I’ve ever seen
Oh, your separate parts are not unknown
But the way you assemble them’s all your own
All yours and mine, dear Bernadine (yours and mine, dear Bernadine)

Oh, Bernadine
Oh, oh, oh, Bernadine
Say you’ll wait for me out by the rocket base
And we’ll both blast off into outer space
At oh, oh, oh-oh, Bernadine

Bernadine, Bernadine
Come away with me now in the rocket-propelled machine
We’ll come home by the way of a drive-in spa
Just a little this side of Shangri-La
And there I’ll stay with Bernadine (there I’ll stay with Bernadine)
There I’ll stay with Bernadine!

Let op: De correcte title van de film was BernaRdine en de titelsong is eveneens “BernaRdine”. Maar je hoort deze “R” niet als Pat Boone het zingt.

April Love 

April love is for the very young
Every star’s a wishing star that shines for you
April love is all the seven wonders
One little kiss can tell you this is true

Sometimes an April day will suddenly bring showers
Rain to grow the flowers for her first bouquet
But April love can slip right through your fingers
So if she’s the one don’t let her run away

Sometimes an April day will suddenly bring showers
Rain to grow the flowers for her first bouquet
But April love can slip right through your fingers
So if she’s the one don’t let her run away

Love letters in the sand 

On a day like today
We pass the time away
Writing love letters in the sand

How you laughed when I cried
Each time I saw the tide
Take our love letters from the sand

You made a vow that you would ever be true
But somehow that vow meant nothing to you

Now my broken heart aches
With every wave that breaks
Over love letters in the sand

Now my broken heart aches
With every wave that breaks
Over love letters in the sand

Speedy Gonzales

Gesproken:

It was a moonlit night in old Mexico. I walked alone between some old

adobe haciendas. Suddenly, I heard the plaintive cry of a young Mexican girl.

(Vrouwenstem zingt “La-la-la’s”)

You better come home, Speedy Gonzales

Away from Tannery Row

Stop alla your a-drinkin’

With that floozie named Flo

Come on home to your adobe

And slap some mud on the wall

The roof is leakin’ like a strainer

There’s loadsa roaches in the hall

Speedy Gonzales, why don’tcha come home?

Speedy Gonzales, how come ya leave me all alone?

 

(Gesproken met een mannelijk Mexicaans accent)

Hey, Rosita

I hafta go shopping downtown for my mudder

She needs some tortillas and chili peppers

 

Your doggy’s gonna have a puppy

And we’re runnin’ outta coke

No enchiladas in the icebox

And the television’s broke

I saw some lipstick on your sweatshirt

I smelled some perfume in your ear

Well if you’re gonna keep on messin’

Don’t bring your business back a-here

Mmm, Speedy Gonzales, why don’tcha come home?

Speedy Gonzales, how come ya leave me all alone?

 

(Gesproken met een mannelijk Mexicaans accent)

Hey, Rosita

Come queek

Down at the cantina they giving green stamps with tequila!!

 

(Vrouwenstem zingt “La-la-la’s” en “ya-ya-ya’s)

 

Geraadpleegde bronnen o.a.:

All Music Guide

Pat Boone Site

Wikipedia

45
Nena
94
Paul Simon (13 oktober...

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten