Echt Italiaans Cabrio rijden: Fiat 124 Sport Spider
Mijn vader reed Fiat en mijn oom had een Fiat sub-dealerschap in Den Haag, waar ik als kind al achter het stuur van zijn auto’s kroop en er lustig op los fantaseerde hoe ik ze met mijn eigen geluiden de bochten door stuurde en ze sportief de sporen gaf. Sturend aan de dunne, grote stuurwielen en schakelend met die lange poken die rechtsreeks uit de bodem kwamen. Zo is mijn liefde begonnen voor Fiat en later het Italiaanse design in het bijzonder. Toen al was ik helemaal gek op die donkergrijze Fiat 1500 Cabriolet met rood leren bekleding van mijn oom George. Ik kan mij nog herinneren dat Rob de Nijs in zijn beginjaren er ook zo een had, maar dan in het donkerblauw.
Begin jaren ‘70 kocht ik mijn eerste auto. Een gloednieuwe Fiat 850 Coupé. Een donkergroene met naturel skai bekleding. Wat was dat en nog steeds, een elegante coupé en dat was in dezelfde periode dat Fiat de 124 Sport Spider introduceerde. Een ontwerp van de beroemde PininFarina en dat staat gelijk aan strak, stijlvol, elegant en vooral waanzinnig mooi design. Slanke, lage voorkant met een fraaie smalle grille. Mooie taille met ronde vormen en een aparte wat gevleugelde achterkant. Opvallend mooi gevormde deurhendels met vierkante drukknoppen. Gewoon een genot om naar te kijken, althans wat mij betreft.
En dat is nog maar de buitenkant. Naar het interieur kon ik tijden met bewondering en genoegen kijken. Toen en nu nog steeds. Lekkere goed gevormde sportieve kuipstoelen. Hoofdsteunen kenden wij toen nog niet. Echt een twee + twee, want achterin was slechts plaats voor twee bevriende dwergen zonder benen. En dan dat dashboard, fraai imitatiehout met een aantal mooie klokken. Beperkt aantal knoppen en links van het stuur het gebruikelijke Fiat-richtingaanwijzer- en verlichtingshendel. Prachtig houten sportstuur, dat ik in een kleiner formaat in mijn 850 Coupé had.
Als je een Fiat start krijg je gelijk dat opzwepende gevoel dat hij er zin in heeft om je op sportieve wijze op pad te sturen. Heerlijk en dat geldt ook voor deze 124 Sport Spider. Het dak ligt in een paar tellen opgevouwen achter je, dus tijd om ongegeneerd te genieten van deze klassieke cabrio. Schakelen gaat soepel, maar met een goed gevoel van inleggen in de versnelling, als u begrijpt wat ik bedoel. Geen stuurbekrachtiging, dus ook hier echt sturen, waarbij je voelt wat er tussen de wielen en de weg gebeurt. Dit is naar mijn idee het echte cabrio rijden. Wind door de haren en gassen, sturen, schakelen en remmen en dat in een echte Italiaanse bolide met een stoer motorgeluid en fraaie vormen. Grappig dat ik bij dit soort auto’s altijd moet denken aan die echte Italiaanse diva’s, zoals Sophia Loren. Niet zo gek eigenlijk als ik er wat langer over doordenk. Toch?
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.