Fiat 125


Met dank aan John Vroom (Autojournalist) voor het sturen van de tekst


U weet dat ik een liefhebber ben van het Italiaanse product. En één van de superfraaie Fiats eind jaren ’60 was de Fiat 125. Een periode van het vierkante design en deze 125 was daar een mooi voorbeeld van. Als ik aan de 125 denk, schiet mij direct de donkerblauwe van de ouders van mijn klasgenote Emilie Dane te binnen. Mooie meid, roze lippenstift, lichtblauwe Angora trui en een grijze minirok, als ik het mij nog goed herinner. Haar zuster was Nederlands kampioene waterskiën en het familiebedrijf heette Dane’s Aquasport in Den Haag. Waarom vertel ik dit? Omdat Emilie haar moeder ons in hun Fiat 125 bracht naar een school waar wij beiden examen moesten doen. En ja, wij zijn beiden geslaagd.

Maar terug naar de Fiat. Een fraai, zoals gezegd, vierkantachtig model met veel beschaafd chroom. Een enorm verkoopsucces is hij nooit geworden, maar dat is Fiat eigen. Zij zijn heer en meester in het produceren van kleine modellen en zodra ze groter worden, dalen de verkoopcijfers, maar dat zegt niets over de schoonheid van het model, want die was altijd top.

Opvallend was de wat hoge zit achter het fors omhoogstekende stuur. Mooi dashboard. Zeer comfortabele stoelen, waarbij het zitvlak, typisch Italiaans, redelijk kort was. Ik kan mij nog goed het rugleuningverstelsysteem herinneren. Zó slim. Onderaan de stoel een ronde knop. Als je hem omhoog haalde, veerde de rugleuning tegen je rug en kon je hem zo in de gewenste stand zetten. Om de stand te verfijnen kon je de ronde knop draaien. Doordacht hè? Het dashboard zag er zeer luxe uit. Contactslot links onder het stuur en de versnellingspook was mooi omvat door een leerogende hoes.

Alles in deze Fiat was gericht op comfort en luxe. Rijden in de 125 was dan ook een genoegen. Vooral omdat, zoals elke Fiat, hij je van nature opzweept tot een sportief rijgedrag met de merkbare wens om flink in de toeren gereden te worden. Achterin zat je ook zeer comfortabel en de vierkante achterkant bood royale ruimte voor de bagage. Afgezien van de diverse logo’s op de auto vond Fiat het in die jaren ook nog nodig om het Fiat logo als transparante sticker midden onderaan de achterruit te plakken. Jammer dat je dit model bijna nooit meer op de weg ziet, maar de herinnering blijft. Ook die aan Emilie.

165
Fiat 124 Sport Spider
187
Fiat 500D

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten