Fiat is altijd erg sterk geweest in het ontwerpen en produceren van kleine auto’s met een geheel eigen karakter. De 500 en 600 zijn daar mooie voorbeelden van. En ineens was daar de 850 in 1964. Een bijzonder ontwerp. Motor achterin, maar een heel korte achterkant en een heel aparte lijn die toch een beetje aan een grotere 600 deed denken.
Bagageruimte voorin, met een ‘motorkap’ die tegenwinds open klapte en een interieur met ruimte voor vier personen, zoals Fiat je wilde doen geloven. Sterker nog, een goede kennis van mij, Huug van Beelen, ja, ook een Hagenaar, is er zelfs met vijf personen mee op vakantie naar Spanje gegaan. Maar ja, dat was jaren 60, dus wisten wij toen veel van comfort, SUV’s en meer van dat ruimtegedoe. Een compacte auto dus.
Tweedeurs natuurlijk met niet verstelbare, maar wel opklapbare stoeltjes voor een instap naar de achterbank. Uiteraard ging ik naar de introductieshow van Fiat-dealer Swart in de Parkstraat in Den Haag. Toch een bijzonder en elegant model voor die tijd. Hij had 39 pk en had een topsnelheid van 120 kilometer. De 850 kostte toen 4.945 gulden. En ook die kleuren. Ik herinner mij nog een lichtblauwe met die banden met een smal wit vlak. Een toch wel eigentijds dashboard met die Fiat tuimelschakelaars voor het licht en de ruitenwissers.
Alle Fiats hadden in die tijd dat paddenstoelachtige contactsleuteltje met dat langwerpige model voor de deursloten. Met, ik heb het al eerder gememoreerd, de code van de sleutel er in gegrafeerd en die stond ook in het contactslot. Bijvoorbeeld E71 en ja, die heb ik ook in mijn sleutelcollectie. Bij de handrem een hendel voor de choke en de starter. Toen normaal, daarna verdwenen, en nu is die startknop weer zeer eigentijds en sportief. Gekke wereld toch? Tochtraampjes in de voorportieren en voor die tijd veel ruimte. Het 850 cc motortje deed goed zijn best en zoals bij alle Fiats nodigde hij uit tot sportief rijgedrag. Op het achterklepje zat geen slot. Gewoon een lipje dat je omlaag moest drukken en dan ging de klep open. Daar zat ook de benzinedop. Zou je nu niet meer in je hoofd halen zo zonder slot.
Ook op de 850 plakte de fabrikant op de achterruit een transparante sticker met de letters FIAT in witte letterblokken die de meeste eigenaren tot mijn verbazing ook nog op de ruit lieten zitten. De 850 bleef in productie tot 1971 en er werden in totaal 1.780.000 exemplaren geproduceerd. In de loop van die jaren ontwikkelde Fiat op basis van de 850 een Coupé en een Spider versie. Daar zal ik u een volgende keer over vertellen, want in 1973 kocht ik mijn eerste nieuwe Fiat. Ja, een Fiat 850 Sport Coupé. Een beeldschone auto! En Huug, herinner jij je het nog allemaal?
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.