Fong Leng (13 augustus 1937)




Fong Leng, kind van een Nederlandse moeder en een vader die met de boot uit China was gekomen, volgde een opleiding fotografie aan de kunstacademie in Rotterdam en kwam via haar werk als ontwerper bij een stoffenfabrikant in de mode terecht. Dankzij haar monumentale en fantasievolle modecreaties was ze een begrip in de jaren zeventig en de vroege jaren tachtig. In stof vertelde sprookjes, zo laat haar kleding zich het best omschrijven. Theatraal, uitbundig en extravagant, zoals: lange jasjurken met applicaties van slangen, tijgers, planten en andere exotische figuren.

mode Molenaar
Veiling jurken Mathilde Willink klant van Fong Leng. Foto Anefo, Nationaal Archief

In de kleurrijke jaren ’70 opent Studio Fong Leng in de PC Hooftstraat. Een boetiek waar society Nederland en andere modeliefhebbers de deur plat lopen. Mathilde de Doelder, derde vrouw van realistische schilder Carel Willink, was niet alleen een goede vriendin, maar ook een van Fong Lengs bekendste klanten. Na hun eerste ontmoeting heeft Mathilde Willink de rest van haar leven alleen nog maar kleren van Fong Leng gedragen. ‘Mathilde heeft heel veel voor mij betekend,’ zei Fong Leng in een interview met Kunststof TV. ‘Zij was mijn ambassadrice.’ Mathilde Willink is in 1977 begraven in een broekpak van geplisseerd goudlamé van de hand van Fong Leng. Mensen die niet bang waren zich extravagant te kleden en die genoeg geld hadden om zich de spectaculaire creaties van Fong Leng te kunnen veroorloven, werden klant bij haar.

Leng mode
Fong Leng kleding in kasteel Ruurlo

Strikt genomen zijn haar creaties geen couture, want de kleren zijn niet op maat gemaakt. Uniek zijn de ontwerpen wel, Fong Leng noemt het kunstwerken op zich. Naast de uitgesproken creaties ontwerpt Fong Leng ook eenvoudigere kledingstukken, die minder arbeidsintensief zijn. Door de gevestigde orde van Nederlandse couturiers en modepers werd een beetje op haar neergekeken. Fong Leng was autodidact en voor haar tijd waren modeshows in Nederland salonpresentaties; vrij ingetogen en keurig. De invloed van de Chinees-Nederlandse modeontwerpster en kunstenares op de hedendaagse jonge ontwerpers is groot. Haar shows waren spektakels. Geen ladyspeaker en keurig paraderende mannequins, maar keiharde popmuziek gemengd met klassieke muziek, dansende modellen en een hoofdrol voor Fong Leng zelf. De shows waren toegankelijk voor iedereen die de flinke toegangsprijs (een kaartje kostte ongeveer 150 gulden) wilde betalen. De grootste show gaf ze in 1983, in het PSV-stadion. Twee keer drie kwartier mode op het gras, voor twintigduizend toeschouwers. Vandaag de dag concentreert Fong Leng zich voornamelijk op het maken van ‘schilderijen in leer’. Hiervoor gebruikt ze leertechnieken die ze eerder in haar carrière ook gebruikte.

84
Evert Hartman (12 juli...
468
Frank Govers (6 maart...

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten