Revolutionaire vormgeving: Renault R16
Wat was dat een revolutionair nieuw model voor die tijd. Ik kan mij nog goed herinneren dat onze benedenbuurman, Ben Weijland, directeur van de TorLine, u weet wel roll-on/roll-off naar Zweden, kwam voorrijden met een van de eerste R16’s. Ik was toen al niet zo’n liefhebber van het Franse product, maar ik vond het toch wel een heel interessante auto. Wat een aparte vormgeving. Als knulletje van 14 heb ik heel wat momenten doorgebracht in de Haagse showroom van Renault-dealer AutoHaag om deze R16 beter te leren kennen en de heerlijke zit achter het rechtopstaande stuur staat mij nog goed bij.
Uniek was natuurlijk wat wij nu de vijfde deur noemen. De Renault R4 was eigenlijk de eerste, maar dit was toch wel heel bijzonder. Met de R16 luidde Renault een nieuw tijdperk in. De carrosserie had een heel opvallende vorm. Rechte lijnen met een lage platte neus. Een wat blikkerige grille met rechthoekige koplampen en een klein Renault-logo in het midden. Maatje Madurodam als je het vergelijkt met de huidige modellen. De voorruit was licht gebogen. Veel chroomrandjes. De zijkanten hadden ook veel glas en zelfs een derde ruit en daarna een stijl aflopende achterkant die deze Renault zo karakteriseerde.
De grote achterklep met de grote achterruit scharnierde in het dak en gaf toegang tot de bagageruimte die zeer variabel was. Uniek voor die tijd. Met de achterbank kon je van alles uithalen. Zo’n 15 centimeter naar voren schuiven, waardoor de bagageruimte enorm toenam. De zitting naar voren kantelen en de rugleuning omhoog scharnieren zodat je een vlakke laadvloer kreeg. Hij kon ook verwijderd worden. Je kon hem omtoveren tot comfortstanden, zodat je er ook nog in slapen kon. Heel bijzonder. In ieder geval had je een ruim interieur en maakte de R16 tot een plezierige reisauto. Opvallend waren de deurhendels. Een fraai ontworpen chromen strip met daaronder de drukknop. Het dashboard was grotendeels een kunststof paneel met onder de voorruit een brede luchtverversingsstrip. Veel nephout en een rechthoekige snelheidsmeter en de altijd wat goedkoop ogende tuimelschakelaars. Als voorwielaandrijver had hij geen middentunnel. De handrem was een uit de vloer komende parapluhendel en het versnellingshendel was aan de stuurkolom bevestigd.
Ik kan mij herinneren dat buurman Ben begin jaren 70 zijn R16 inruilde voor de speciale TS Super versie met naturel rundleren bekleding in metallic kleur ‘Dordognegroen’ met een elektrisch schuifdak, elektrische zijruiten, mooie hoofdsteunen, Dunlop velgen en getint glas. Het zag er allemaal chic en modern uit, hoewel ik het chroomwerk toch wat blikkerig bleef vinden.
Rijden met de R16 was in die tijd heel plezierig. Hij lag als een blok op de weg dankzij zijn voorwielaandrijving. Prettig stuur- en schakelgedrag en comfortabele vering. In 1979 werd hij uit productie genomen en opgevolgd door de uiterst saaie 20-Serie. Jammer!
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.