Volvo Amazon P120


Met dank aan John Vroom - autojournalist voor het sturen van de tekst


Veilig en Onverwoestbaar: Volvo Amazon P120

Heel slim van die jongens daar in Götenborg om zo, van het begin af aan, aan hun imago van Volvo te werken dat het merk synoniem is geworden aan veiligheid. Ik kan mij herinneren dat zij in Nederland als eerste kwamen met standaard driepuntsveiligheidsgordels en dat hun hele communicatie gericht was op veiligheid en uiteraard op degelijkheid. Sterk Zweeds staal.

Ik heb de opkomst van dit merk in ons land begin jaren zestig van zeer nabij meegemaakt, omdat een oom van mij Volvo-dealer werd in Den Haag en ik, als autogek, zeer frequent in zijn showroom te vinden was. Daar stonden ze alle drie. Een ‘Kattenrug’ PV544, een schitterende P1800 Sportcoupé, die u vast nog wel kent als de auto van ‘The Saint’ en een Amazon die eigenlijk alleen in Scandinavië zo mocht heten en bij ons als de P120 door het leven ging als vierdeurs en de P130 als tweedeurs. Opvallend anders waren ze voor die tijd. De solide kwaliteit merkte je al bij het openen en vooral het sluiten van het portier. Inderdaad, zoals de spreekwoordelijke kluisdeur. De stoelen waren ook een verhaal apart. Mooi vormgegeven, met goede steun aan de bovenbenen en, voor die tijd eveneens heel bijzonder, verstelbare lendensteunen. Tja en wat hadden ze toch mooie stuurwielen. Weliswaar dun en groot, maar zeer herkenbaar Volvo met een mooi chromen claxonring. Voor je een strak metalen dashboard met een gecapitonneerde bovenrand voor de, ja u raadt het al, veiligheid. Een fraaie horizontale lintsnelheidsmeter met daaronder handige knoppen voor de simpele aan- en uitfuncties. Een dashboardkastje ontbrak bij dit model. Bijzonder opvallend was de lange versnellingspook die schuin uit de bodem kwam en die je meer van omhoog naar omlaag verplaatste. De achteruit zat gevaarlijk vlak naast de eerste versnelling. Hoe stoer de eerste indruk van de Volvo ook was, ik herkende er toch wat elegante Italiaanse trekjes in, zoals de puntig toelopende achterlichten die van achter het stuur goed aangaven waar de auto ophield. Datzelfde geldt voor de zichtbare koplampen aan de voorkant. Tochtraampjes voor en achter en natuurlijk standaard spatlappen. Ooit verplicht en sinds lange tijd weer verdwenen.

Gordel om en deze Amazon laat zich sportief rijden. Hij voelt solide aan en vraagt om een wat fors rijgedrag. Stuurbekrachtiging kende deze Volvo niet en de versnellingspook maak lange bewegingen, maar schakelt heel precies en licht. De herkomst van Volvo, het koude Zweden met vaak barre rij-omstandigheden, maakten hem voor je gevoel al stoer en aan de kachel die een enorme hitte kon ontwikkelen, merkte dat het ook een serieuze zaak was. Volvo monteerde in de Amazon de niet te verslijten viercilindermotor met 60 pk die in de loop der jaren wat meer pk’s kreeg, maar wezenlijk niet veranderde. Veertien jaar bleef dit model in productie en in totaal liepen er 676.323 van de band. In zomer 1970 viel het doek voor deze karakteristieke auto die inderdaad onverwoestbaar bleek te zijn, gezien de vele exemplaren die je tegenwoordig nog op de weg tegenkomt. Vooral in Oegstgeest is hij nog razend populair bij het trendy vrouwenpubliek in de combi-versie. Voor mij ook altijd nog een dierbare jeugdherinnering aan oom George, tante Tineke en hun langharige teckel Flap.

137
Volkswagen Kever...
125
Volvo P1800

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten