dalurenkaart NS

Rob Barlage - 21-08-2013



Wordt het FYRA debacle van de NS betaald via de dalurenkaart voor bejaarden?

Vanmorgen viel daar een mailtje van de NS in mijn mailbox.
De NS stuurde dit mailtje als aankondiging van het feit dat het zgn. Daluren abonnement per 1 oktober a.s. vernieuwd moest worden.
Dat zou automatisch gaan. Het geld zou een dezer dagen dan van mijn rekening worden afgeschreven. Tot zover keurig.

Het is natuurlijk prettig dat de NS de wat oudere medemens behulpzaam is en hen er bijtijds aan herinnert dat het weer tijd is voor de jaarlijkse bijdrage. Ik neem aan dat dit een stukje services is welke is ingegeven door het feit dat oudere nu eenmaal wat vergeetachtiger zijn dan de jongere exemplaren van de reizigers per spoor. Wat te betreuren valt is dat de NS er kennelijk van uit gaat dat een hogere leeftijd gelijk staat aan een toenemende seniliteit!

In de aankondiging voor de verlenging wordt, tussen de regels door, in een adem even gemeld dat het basis bedrag van een Dalurenkaart wordt verhoogd van €25,= per jaar naar €50,= per jaar.
Geen verdere uitleg, geen verdere keuze mogelijkheid , geen uitbreiding van het pakket. Niets van dit alles, gewoon een tariefsverhoging van maar liefst 100%.
Ik heb de mail verschillende keren gelezen, ik dacht werkelijk dat ik mij vergiste!
Na van de eerste verbazing bekomen te zijn gaan je de, haren (althans de paar die ik nog heb!) overeind staan. Dit kan toch niet!

Een bedrijf dat op geen enkele dag in het jaar voor 100% dat levert wat ze wettelijk verplicht zijn, zal nu dit falend product ook nog eens verhogen met 100%. Elk, weldenkend, mens denk dan dit kan niet. Dat die weldenkende mensen niet behoren tot de top van de NS is inmiddels wel duidelijk. De kosten vliegen de pan uit, de politiek heeft er een dagtaak aan om te controleren en te corrigeren en niemand, maar dan ook werkelijk niemand, lijkt bij machten te zijn dit falend beheer een halt toe te roepen. Waarom wordt er nu een prijsverhoging door gevoerd? Gaat het om de financiering van de bonussen van het volstrekt disfunctionerende management? Gaat het om de financiering van achterstallig onderhoud aan het spoor? Wat rechtvaardigt nu deze snelle prijsverhoging?

AAAAAaaaah, dat is dus het sleutel woord ‘snelle’ .
De miskleun van de eeuw, de treintjes die als een kaartenhuis in elkaar donderen als je ermee rijd, de aankoop van die speelgoed treintjes met de naam FYRA. Die aankoop denken ze natuurlijk te betalen door de prijsverhoging van de ‘dalurenkaart’

Ach, dat merken die seniele oudjes toch niet, zal de gedachte erachter wel geweest zijn !!









1 reactie

  1. Eerlijk gezegd is het me ontgaan dat de prijs zo sterk is verhoogd. We hebben geen keus. Er is geen andere reizigers vervoerder per spoor. Dit is natuurlijk geen marktwerking maar een verkapte lastenverzwaring vanwege de overheid. Die verschuilt zich achter de NS, maar trekt wel op alle mogelijke manieren aan de touwtjes.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten