Ingrid Bergman
Ingrid Bergman werd op 29 augustus 1915 geboren in Stockholm. Ze werd vernoemd naar Prinses Ingrid van Zweden en was het derde en enige kind dat in leven bleef van Justus Bergman en Friedel Adler. Haar vader was een Deen en haar moeder kwam uit Hamburg. Op een vakantie in Zweden had zij de bohemien en artiest Justus ontmoet en was ze verliefd op hem geworden. Omdat ze niet gelukkig waren met het idee dat Friedel met een artiest zou trouwen met een onzekere financiële toekomst waren haar ouders tegen het huwelijk. Maar Justus was vastbesloten om aan de familie Adler te bewijzen dat hij de mooie Friedel waard was en hij zette een fotozaak op. Hier kon hij zijn artistieke gaven gebruiken voor het maken van foto’s en dat leidde tot een meer gesetteld leven. In het appartement boven de fotozaak werd Ingrid geboren.
Toen Ingrid drie jaar oud was overleed haar moeder en werd ze alleen door haar vader opgevoed. Dit was van grote betekenis voor de rest van haar leven. Hij moedigde haar aan om te acteren en nam foto’s van haar in verschillende rollen. Hij wilde dat ze operazangeres zou worden en stuurde haar op zangles. Hij maakte zelfs korte (smal)films van haar. Maar toen ze 13 jaar was overleed ook haar vader. Ze werd ondergebracht bij een ongetrouwde tante die echter zes maanden daarna ook overleed. Daarna woonde ze bij een oom en tante die zelf vijf kinderen hadden. Haar leven was heel anders dan met haar vader. Toch was ze niet ongelukkig. Ze had haar eigen kamer die groot genoeg was om haar piano onder te brengen.
Toen Ingrid drie jaar oud was overleed haar moeder en werd ze alleen door haar vader opgevoed. Dit was van grote betekenis voor de rest van haar leven. Hij moedigde haar aan om te acteren en nam foto’s van haar in verschillende rollen. Hij wilde dat ze operazangeres zou worden en stuurde haar op zangles. Hij maakte zelfs korte (smal)films van haar. Maar toen ze 13 jaar was overleed ook haar vader. Ze werd ondergebracht bij een ongetrouwde tante die echter zes maanden daarna ook overleed. Daarna woonde ze bij een oom en tante die zelf vijf kinderen hadden. Haar leven was heel anders dan met haar vader. Toch was ze niet ongelukkig. Ze had haar eigen kamer die groot genoeg was om haar piano onder te brengen.
Als tiener trad ze op in schoolproducties van de privéschool waar ze op zat. En in 1932 had ze zelfs een rolletje als figurant (ze stond in de rij) in een film “Landskamp”.
Nadat ze in 1933 geslaagd was werd ze toegelaten tot de Koninklijke School voor Theater en Dramatiek in Stockholm. Daarvoor hoefde ze haar auditie voor de school niet eens helemaal af te maken. De beoordelaars zagen direct haar grote talent. De opleiding duurde vijf jaar, maar na een jaar kreeg ze een rol in een belangrijk toneelstuk dat door de school werd opgevoerd. Ze was zo enthousiast over de kans die ze kreeg om in een echt toneelstuk op te treden dat ze besloot om een poging te wagen om een filmrol te bemachtigen, zonder dat ze haar opleiding aan de theaterschool afmaakte. In 1934 lukte het haar om een rolletje in een komedie te krijgen. In 1935 kreeg ze haar eerste gesproken rol in een film, Munkbrogreven”, waar ze een dienstmeid in een hotel speelde die illegaal drank verkocht.
Nadat ze in 1933 geslaagd was werd ze toegelaten tot de Koninklijke School voor Theater en Dramatiek in Stockholm. Daarvoor hoefde ze haar auditie voor de school niet eens helemaal af te maken. De beoordelaars zagen direct haar grote talent. De opleiding duurde vijf jaar, maar na een jaar kreeg ze een rol in een belangrijk toneelstuk dat door de school werd opgevoerd. Ze was zo enthousiast over de kans die ze kreeg om in een echt toneelstuk op te treden dat ze besloot om een poging te wagen om een filmrol te bemachtigen, zonder dat ze haar opleiding aan de theaterschool afmaakte. In 1934 lukte het haar om een rolletje in een komedie te krijgen. In 1935 kreeg ze haar eerste gesproken rol in een film, Munkbrogreven”, waar ze een dienstmeid in een hotel speelde die illegaal drank verkocht.
Hierna werd ze een ster in Zweedse films. Een van de films waarin ze speelde was “Intermezzo” uit 1936. Het verhaal ging over een violist die een verhouding kreeg met de dochter (gespeeld door Ingrid Bergman) van zijn pianoleraar.
Op 10 juli 1937, ze was toen 21 jaar oud, trouwde ze met de tandarts en latere neurochirurg Petter Lindström. Op 20 september 1938 kregen ze een dochter, Pia Friedal Lindström (zij werd later in Amerika de centrale presentator van nieuwsuitzendingen, theater- en kunstcriticus, trad op in televisieprogramma’s en speelde een paar filmrolletjes).
Het verhaal gaat dat in 1938 een Zweeds stel bij hun bezoek aan de Verenigde Staten hoog opgaf over de film “Intermezzo” bij hun zoon, een liftjongen in het appartement waar ene Kay Brown woonde. Zij speurde voor de Hollywood film producer David O. Selznick naar nieuw talent. Via die zoon maakte zij kennis met deze film. David O. Selznick bekeek de film en kocht de rechten en wilde Ingrid in de hoofdrol. Kay Brown ging naar Zweden om Ingrid voor de hoofdrol te vragen en natuurlijk stemde zij toe. Later heeft ze eens lachend gezegd: “Ik heb mijn hele carrière te danken aan die liftjongen.”
Een half jaar daarna, in 1939, vertrok ze naar de Verenigde Staten voor de opnames van de Amerikaanse versie van “Intermezzo: A Love Story”. De film werd een groot succes en Amerika lag aan haar voeten.
Selznick wilde aanvankelijk dat ze haar naam veranderde in het meer Amerikaans klinkende Ingrid Berriman of haar naam als gehuwde vrouw Ingrid Lindström te gebruiken. Dat weigerde ze omdat ze vond dat ze in Europa hard gewerkt had om onder haar naam Ingrid Bergman bekend te worden. Selznick wilde ook dat zij, zoals in die tijd gebruikelijk in Hollywood, omhulsels op haar tanden liet zetten en haar wenkbrauwen flink liet epileren. Ook dat weigerde ze. En zo verscheen ze in de film met haar natuurlijke schoonheid, zonder de vele make-up die andere actrices gebruikten.
Omdat ze nog een aantal contracten voor films had in Zweden keerde ze aanvankelijk terug. Ze maakte nog een paar films en aan het beging van de Tweede Wereldoorlog vertrok ze met haar gezin naar de Verenigde Staten.
Met Selznick had ze een zevenjarig contract getekend. In de hele periode maakte ze echter maar twee films met hem, maar trad ze wel op in andere films en ze stond met een aantal producties op het toneel.