Als nabestaande belastingzaken regelen



Wanneer een dierbare overlijdt, krijgt u te maken met veel emoties en tegelijkertijd moet u een aantal praktische zaken regelen. Het is een moeilijke periode waarin rouw en administratie hand in hand gaan. Er zijn echter hulpmiddelen beschikbaar die u kunnen ondersteunen tijdens dit proces. In dit artikel beantwoorden we een aantal van de meest gestelde vragen over belastingzaken en administratie na een overlijden, om u op weg te helpen.

1. Welke aangiften moet ik doen als nabestaande?

Als nabestaande kunt u te maken krijgen met twee soorten aangiften: de aangifte inkomstenbelasting en de aangifte erfbelasting.

Aangifte inkomstenbelasting
Voor de inkomstenbelasting ontvangt u meestal een brief van de Belastingdienst, waarin wordt uitgelegd hoe u de aangifte moet doen voor de overledene. Dit gaat vaak over het jaar waarin de persoon is overleden. Er wordt dan een speciaal papieren aangifteformulier F meegestuurd dat u kunt invullen. Zorg ervoor dat u op tijd de benodigde machtiging aanvraagt, vooral tijdens drukke periodes zoals de belastingaangifte tussen 1 maart en 1 mei.

Aangifte erfbelasting
Binnen vier maanden na het overlijden krijgen de erfgenamen een brief over de erfbelasting. De belastingdienst stuurt deze brief doorgaans naar de partner of het oudste kind, tenzij een andere erfgenaam als contactpersoon is aangewezen. U kunt de aangifte erfbelasting zowel op papier als online invullen. Het is belangrijk om deze aangifte tijdig te doen om eventuele boetes te voorkomen.

laptop oudere

2. Waarom moet ik tot maart 2025 wachten om online aangifte inkomstenbelasting te doen voor mijn naaste die in 2024 is overleden?
Als u gebruik wilt maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet u wachten tot 1 maart van het volgende jaar. De Belastingdienst heeft namelijk tijd nodig om alle gegevens van dat belastingjaar te verwerken. Wilt u toch eerder aangifte doen? Dan kunt u het papieren aangifteformulier F gebruiken dat u ontvangt per post.

3. Moet ik het rekeningnummer van mijn overleden dierbare aanhouden totdat alles is afgerond?
Het is niet verplicht om het rekeningnummer van de overledene aan te houden totdat alles is afgerond. Als u een teruggave verwacht, zal de Belastingdienst vragen om het juiste rekeningnummer door te geven. Hierbij heeft u drie opties:
– het rekeningnummer van de overledene of diens partner
– het rekeningnummer van een erfgenaam
– het rekeningnummer van de executeur of gemachtigde.

Houd er rekening mee dat het gebruik van uw eigen rekeningnummer kan betekenen dat u de erfenis aanvaardt. Als u dit niet wilt of als u nog twijfelt, kunt u beter het rekeningnummer van de overledene gebruiken.

4. Kan ik nu al zaken regelen om mijn nabestaanden te ontzorgen?
U kunt vooraf al verschillende zaken regelen om het uw nabestaanden makkelijker te maken op het moment dat u overlijdt. Zorg ervoor dat belangrijke documenten, zoals verzekeringspapieren en een testament, op een toegankelijke plek bewaard worden. Overweeg om een notaris in te schakelen om te bepalen of het opstellen van een testament nodig is. Daarnaast biedt de Rijksoverheid een handige checklist die u helpt om alles goed op een rijtje te zetten. Dit gaat niet alleen over belastingen, maar over allerlei administratieve zaken die nabestaanden moeten regelen en waarvoor u alvast voorwerk kunt doen.

Extra ondersteuning
Het regelen van belastingzaken en andere administratieve verplichtingen kan ingewikkeld zijn, zeker in een periode van rouw. Gelukkig biedt de Belastingdienst ondersteuning. U kunt terecht op de website van de Belastingdienst voor uitgebreide informatie en handige checklists die u helpen om een persoonlijk overzicht te maken van wat er in uw situatie moet gebeuren. Daarnaast kunt u gratis bellen met de Nabestaandentelefoon van de Belastingdienst (telefoonnummer (0800) 235 8354) voor persoonlijke hulp. Ook kunt u, indien gewenst, een afspraak maken om langs te komen bij een belastingkantoor of steunpunt.

Door op tijd informatie in te winnen en de juiste stappen te zetten, kunt u ervoor zorgen dat de administratieve afhandeling zo soepel mogelijk verloopt, zodat u zich kunt richten op wat echt belangrijk is: het verwerken van uw verlies.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten