Het lied dat onze moeder zong

Auteur: Samenstellers: Ton Dekker en Henk Kuijer
Uitgeverij: ABC Uitgeverij
ISBN: 9789090287355
Recensent: SeniorPlaza - Mieke Jobse-Heeringa
lied moeder zong boek cover

‘Het lied dat onze moeder zong’ is een verzameling liederen die de Dames Dings zongen. De dames Dings waren twee zussen: Anna van Gog-Dings (1917-) en Jeannette van der Putten-Dings  (1920-2011). Ze kwamen uit een gezin waar thuis veel gezongen werd. De Dames Dings zongen samen oude volksliederen, die zij vroeger dus bijvoorbeeld thuis leerden van hun moeder Gertruda Dings-Verschaeren (1891-1990), vader Hendrik Dings (1886-1980), grootouders en andere familieleden en kennissen. Maar ook leerde ze liedjes op school, van de radio en in koren. Ze kenden veel liederen van vroeger uit hun hoofd en schreven de teksten op in liedschriften. Het boek ‘het lied dat onze moeder zong’ bevat een selectie van deze liedjes.

De liederen gaan over gewone dagelijkse zaken, maar ook over belangrijke dingen in het menselijk leven. Ze zijn ingedeeld in verschillende thema’s: niet alleen herinneringen aan het ouderlijk huis, geloof, natuur, liefde, feest en ritueel komen aan bod, maar ook bijvoorbeeld oorlog en tegenspoed. In het boek staan de liedteksten van 140 liedjes. Bij het boek hoort ook een cd waarop de dames de liedjes hebben ingezongen.

Het boek beschrijft ook de jeugd van de zussen op een boerderij in het Brabantse dorp Liessel. Het geeft een mooi inkijkje in het eenvoudige boerenleven in die tijd. Oude foto’s illustreren het verhaal.

De samenstellers van het boek, oud medewerkers van het Meertens Instituut, hebben een selectie gemaakt uit bijna 575 liederen die de zussen opschreven. Het Meertens Instituut heeft deze liederen vastgelegd en ook opnames zijn op de website van Meertens te horen.

Sluiten