Fietsenland Nederland



Dat wij Nederlanders graag op de fiets stappen, is wereldwijd bekend. Nederlanders hebben gemiddeld 1,4 fiets per persoon en ons kleine kikkerlandje heeft meer dan 37.000 kilometer aan fietspaden! Nergens ter wereld stappen zoveel mensen op de fiets als in Nederland. Maar dit was niet altijd zo…

Fietsweetjes
Toen de eerste tweewieler naar Nederland kwam, rond 1820, was dit niet meteen een doorslaand succes. Het bleef een excentrieke hobby voor rijke mensen. Niet heel gek als je bedenkt dat deze fietsen nog een heel groot voorwiel hadden met daarachter een wel heel klein achterwiel. Je moest echt een waaghals zijn wilde je hier op stappen.

In 1901 werd het Fongers Damesrijwiel in gebruik genomen, nu beter bekend als de omafiets. Deze fiets zag er al een stuk veiliger uit en toen de ANWB de fiets in reclames als vervoersmiddel voor nette mensen presenteerde, nam de populariteit toe. Rond 1910 was Nederland het land met het hoogste fietsgebruik ter wereld.

Koninklijk huis op de fiets
De fiets werd echt onderdeel van de Nederlandse cultuur tijdens het eerste persmoment van Prinses Juliana en Prins Bernhard, na aankondiging van hun verloving. Foto’s waarop zij samen met een tandemfiets poseerden, gingen de wijde wereld in waarna Juliana de bijnaam de ‘Biking Queen’ kreeg.

De wind in de haren
Na de introductie van de omafiets hebben de tijd en techniek in fietsland niet stilgestaan. Stadsfietsen, toerfietsen, mountainbikes, wielrenfietsen: er is keuze genoeg tegenwoordig. De elektrische fiets heeft inmiddels haar grote entree gemaakt. In de jaren 90 kwam de doorbraak van de elektrische fiets. Maar het eerste patent op een batterij aangedreven fiets werd al op 31 december 1895 verkregen. De daaropvolgende jaren volgden er meer uitvindingen en patenten maar echt succes hadden ze vooralsnog niet. De accu’s waren namelijk loodzwaar en liepen snel leeg. Echt veel profijt van deze aandrijving had men dus niet. Tot de jaren 90 van de vorige eeuw, want door vele ontwikkelingen waren de accu’s toen verbeterd en lichter en konden er langere afstanden afgelegd worden.

Juliana Bernhard tandem
1936, Prinses Juliana en prins Bernhard op de tandem, na de bekendmaking van hun verloving.

De opmars van de elektrische fiets
Tegenwoordig is de elektrische fiets niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De opmars is begonnen doordat het de mobiliteit van mensen die slechter te been zijn, vergroot. De ‘ouderen’ waren in dit geval de trendsetters. Maar tegenwoordig zien jong en oud het gemak in van deze fiets. Door de mindere mate van fysieke belasting en mede door de gemakkelijk te behalen hogere snelheid wordt de elektrische fiets steeds populairder.

Vervanging voor auto
Met name voor ritjes van rond de 10 kilometer, waarvoor voorheen vaak de auto gepakt werd, is de elektrische fiets een uitstekend alternatief. De aanschaf van een fiets is vaak goedkoper dan een auto, u heeft geen kosten aan brandstof, het is veel beter voor het milieu en het is ook nog eens een stuk gezonder! En dagje er op uit trekken met de fiets om een paar van die 37.000 kilometer aan fietspaden te pakken, wordt zo ook een stuk makkelijker. U heeft minder last van tegenwind en een klimmetje neemt u met gemak.

fiets vrouw fietspad

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten