Home / Liedjes / De dolle muziekles

De dolle muziekles

(tekst: J.L. Paerl / muziek: Paul Misraki)
(Succesnummer van The Ramblers omstreeks 1951)
Met dank aan Ingrid Ouwerkerk voor het insturen van de tekst

’t Leren van piano gaat nooit erg vlug
Denk maar eens terug, denk maar eens terug.
Om een kind muziek te leren, valt niet mee
Volg daarom dit allernieuwst idee:

Refrein:
De cymbaal, kind’ren, die doet tsjeng, tsjeng, tsjeng,
En de trom, kind’ren, die doet boem, boem, boem,
Tsjeng-boem, tsjeng-boem, tsjeng tra-la-la-la
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
De viool, kind’ren, die doet ploem, ploem, ploem.
En de bas, kind’ren, die doet zoem, zoem, zoem.
Ploem-zoem, ploem-zoem, tsjeng tra-la-la-la
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
Door d’ instrumenten te variëREN,
Gaat men waardeREN,
Het musiceREN,
Zowel bij be-bop als bij SamBA,
Een symphonie of opéRA
De trombone, kind’ren, die doet vron, vron, vron,
En de fluit, kind’ren, die doet tuut, tuut, tuut.
Vron-tuut, vron-tuut, tsjeng tra-la-la-la
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!


Componeer ik soms, maar ik weet niet hoe,
Ga ‘k naar buiten toe, ga ‘k naar buiten toe.
Om een nieuw refrein tevinden, luister ik,
Naar de nachtegaal, de leeuwerik.

Refrein…
En de kraai, kind’ren, die doet kroa, kroa, kroa,
En de eend, kind’ren, die doet koën, koën, koën.
Kroa-koën, kroa-koën, tsjeng tra-la-lala
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
En de koe, kind’ren, die doet boe, boe, boe,
En de vink, kind’ren, die doet fwiet, fwiet, fwiet,
Boe-fwiet, boe-fwiet, tsjeng, tra-la-la-la.
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
Bèh doet het lammetje in de wei-EI,
Tok, tok de ki-IP.
En legt een ei-EI.
En d’ ezel balkt i-a, i-a, A.
We doen ’t hem nog veel beter NA.
Het konijn, kind’ren, die doet (mimiek)
En de karper, kind’ren, die doet (mimiek)
(afwisselend mimiek konijn-karper) tsjeng, tra-la-la-la
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!


Maar als ’t lelijk weer is, blijf ik in de stad,
Denk ik, weet je wat, denk ik, weet je wat.
‘k Zet me rustig voor het venster en ik laat,
m’ Inspireren door ’t geluid op straat.

Refrein:
De auto, kind’ren, die doet (ratelen)
En de fiets, kind’ren, die doet (bellen)
(Afwisselend ratelen en bellen) tsjeng, tra-la-la-la,
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
De chauffeur, kind’ren, die doet (autotoeter)
De agent, kind’ren, die doet (politiefluit)
(Afwisselend autotoeter en fluit) tsjeng, tra-la-la-la,
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!
Zo kan een iedereen studeREN,
Om het te leREN,
Dat componeREN.
Zo word je gauw een componi-IST
Al is ’t geen Richard Strauss of Li-IST.
En tot slot willen wij proberen,
Het geheel te recapituleren,
Tjseng, boem, ploem, zoem,
Vron, tuut, kroa, koën,
Boe, fwiet, konijn, karper,
Ratel, bel, toeter, fluit, tsjeng tra-la-la-la,
Muziek leer je kwiek en magnifiek, comme-ca!

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten