Haar jeugd
Later zei ze over haar kindertijd dat die niet erg gelukkig was. “Ik herinner me de oorlog, de soldaten en het verwoeste huis. Ik had geen speelgoed, want we waren niet rijk.” Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde de familie in 1945 naar Rome. Op 18 jarige leeftijd ontdekte Gina haar talent voor tekenen en schilderen. Voor de in Rome gelegerde Amerikaanse soldaten maakte zij portretten waarmee ze wat geld verdiende. Dat geld leverde ze bij haar moeder in, zodat ze het financieel iets gemakkelijker hadden. Haar zusjes Giuliana, Maria en Fernanda hadden werk gekregen als figuranten in de filmindustrie. Gina kreeg in 1946 een studiebeurs om beeldhouwen en schilderen te leren. Daarnaast nam zij lessen om operazangeres te worden. Haar filmdebuut kwam ook in 1946 met de film Aquila nera van Riccardo Freda. Ze kreeg ook een klein rolletje in datzelfde jaar in de film ‘Lucia di Lammermoor’ (waarvoor ze overigens geen naamsvermelding op de titelrol kreeg).
In haar jeugd deed ze wat modellenwerk en deed ze met succes mee aan verschillende schoonheidswedstrijden. In 1947 werd zij door de Italiaanse filmregisseur Mario Costa op straat aangesproken en kreeg zij een rolletje in de film L’elisir d’amore en wat later kreeg ze een grotere rol in de operafilm I Pagliacci.
Fotoromans waren in Italië in die tijd zeer geliefd en ook daarvoor stond Gina model. Haar artiestennaam was toen Gina Loris.
In 1947 deed ze mee aan de Miss Italië verkiezingen (zie afbeelding links, zij is nummer 27) en werd daar derde. De eerste plaats viel ten deel aan Lucia Bosé en de tweede plaats aan Gianna Maria Canale. Zij beiden werden actrices, die echter nooit het succes van Gina zouden bereiken.