Reclame algemeen



Reclame is door de jaren heen nogal veranderd. Hoe reclame ons beïnvloed, met welk doel reclame gemaakt wordt is echter van alle tijden. Door meer media is reclame tegenwoordig anders dan vroeger en jongeren gaan daar anders mee om dan de oudere generatie.

reclame Whiskas
reclame Gilette
reclame Grolsch

Reclame door de jaren heen

Klik op de onderstaande plaatjes/tekst om meer te lezen over de reclame van die periode.

Hoe reclame ons beïnvloed

Mensen geven het niet graag toe, maar de invloed van reclame voltrekt grotendeels buiten ons bewustzijn. Niet gek ook, want dagelijks worden we bestookt met ontelbare prikkels en keuzes die we onmogelijk rationeel kunnen verwerken.

Effectieve reclames haken met slimme psychologische technieken in op deze vorm van mindlessness. Denk eens aan slogans zoals “Gilette, the best a man can get” en “Je hebt bier, en je hebt Grolsch,” tot mijn persoonlijke favoriet “Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas.” Stuk voor stuk reclames die Linéa recta in het onzinlaatje van ons brein belanden. Tenminste, zolang we ons hoofd erbij houden. Maar wat als we afgeleid zijn? Dan blijken die – soms absurde – claims zonder pardon voor waar te worden aangenomen. Tijdens het verwerken van de reclames merk je daar helemaal niets van, totdat we de supermarkt uitlopen met een blik Whiskas, een doosje Gilette en een krat Grolsch. Succesvolle reclames spinnen garen bij dit psychologische effect door de consument doelbewust af te leiden van de reclameclaims die het onder een kritische blik niet zouden over niet zouden overleven.

[Deel van een artikel geschreven door Tom van Bommel]

Reclamedoelen

Bij reclamecampagnes gaat het doorgaans om een aantal hoofddoelen: vergroten van naamsbekendheid, het creëren van het gewenste merkimago, meer merkbinding of het verhogen van de koopintentie.

Tv is niet alleen het ultieme medium voor merkbekendheid, maar ook de belangrijkste die ons aankoopgedrag beïnvloed. Een tv-reclame is verantwoordelijk voor 64% van de invloed op de merkbekendheid en is ook in de andere fasen (interesse, evoked set, aankoopintentie, winkelbezoek en aankoop) van het aankoopproces dominant. Het beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Afhankelijk van welk doel voorafgaand de reclame is gesteld, zal het uiteindelijk gaan om de (ver)koop van het product of de dienst. Wat dat betreft is tv-reclame een heel geschikt middel. De impact van reclame is vaak subtiel en impliciet, maar soms ook luidruchtig, irritant en niet te vermijden.

[Deel van een artikel geschreven door Lianne Kruese, 2016]

Jongeren zien reclame tegenwoordig eerder als een conversatie dan als reclame. Om deze conversatie aan te gaan zijn sociale netwerksites natuurlijk een heel goed middel. De reclame moet wel eerlijk, of grappig zijn anders werkt het niet. Dit geldt voor zowel televisiespotjes, als radio, billboards, netwerksites, en andere reclamemiddelen.

Reclamespotjes op tv worden meestal meteen weg gezapt; volgens onderzoek zapt één op de zeven jongeren weg. Maar er zijn natuurlijk ook een aantal reclamespots die wel leuk gevonden worden of waarvoor jongeren toch wel even blijven kijken. Dit zijn voornamelijk de spotjes die humoristisch of spontaan zijn. Zij sluiten aanzienlijk beter aan op de jongeren als doelgroep. Jongeren maken veel gebruik van de media, hierdoor zullen zij veel in aanraking komen met reclame. Doordat zij zoveel verschillende reclames op een dag zien zullen zij waarschijnlijk eerder een product kopen.

Een paar opvallende verschillen tussen jongens en meisjes:

  • Meisjes kopen vaker wat naar aanleiding van reclame dan jongens.
  • Meisjes zijn gevoeliger voor reclame dan jongens.
  • Jongens kijken vaker Tell Sell dan meisjes.
  • Jongens en meisjes kijken beiden reclamespotjes als ze voorbij komen.

Internet neemt in deze tijd een steeds belangrijkere plaats in de reclamewereld in. Social media is populair onder de jongeren, waarschijnlijk omdat dit een van de nieuwste media is. Dit mediamiddel weet goed aan te sluiten bij de doelgroep; zo brengt het mensen over de hele wereld met elkaar in contact, kan men interesses delen, foto’s taggen, maar vooral ook laten zien hoe jouw leven eruit ziet!

[Deel van een artikel geschreven door Roos, 2012]

pc

Samengesteld door: Ilse Steel

Bronnen
www.studiostt.nl
www.linkedin.com
www.scholieren.com

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten