Bij reclamecampagnes gaat het doorgaans om een aantal hoofddoelen: vergroten van naamsbekendheid, het creëren van het gewenste merkimago, meer merkbinding of het verhogen van de koopintentie.
Tv is niet alleen het ultieme medium voor merkbekendheid, maar ook de belangrijkste die ons aankoopgedrag beïnvloed. Een tv-reclame is verantwoordelijk voor 64% van de invloed op de merkbekendheid en is ook in de andere fasen (interesse, evoked set, aankoopintentie, winkelbezoek en aankoop) van het aankoopproces dominant. Het beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Afhankelijk van welk doel voorafgaand de reclame is gesteld, zal het uiteindelijk gaan om de (ver)koop van het product of de dienst. Wat dat betreft is tv-reclame een heel geschikt middel. De impact van reclame is vaak subtiel en impliciet, maar soms ook luidruchtig, irritant en niet te vermijden.
[Deel van een artikel geschreven door Lianne Kruese, 2016]